Har rivit bort plastmattan i min tvättstuga i källaren. Mattam var klistrad med kontaktlim, men sedan verkar det ligga ett tunt lager med någon avjämningsmassa. På vissa ställen sitter denna massa fast mot betonggolvet, medan på andra släppte den då jag drog bort mattan, vilket har gett hål på 3-5 mm djup. Kontaktlimmet måste jag ta bort från golvet förstår jag, vad använder jag lämpligen för metod? Hur är det med avjämningsmassan ? Så länge den sitter fast, så antar jag det intre är några problem? eller behöver jag jobba ner mig till betonggolvet? Huset är från 73, jag antar plastmattan ärav samma årgång, så jag vet inte vad avjämningsmassan består i, men det ser ut som något cementbaserat.

• DSC00094_redigerad-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som amatör och med en vilja att bara göra det bästa så skulle jag ta borrhammaren och minst hacka bort allt som borrhammaren lätt tuggar i sig...

lim tar du bort med en betongslip som du hyr hos din lokale maskinuthyrare. finns från små handhållna apparater till stora rackare. kostar cirkus 200 spänn per dag och jobbet går på ett par timmar att göra...

Det är ca 15 m2 som behöver ses över. Vad för diameter på betongslip är lämplig? Jag misstänker att jag behöver ha dammsugare/stoftavskiljare också, för det lär väl damma duktigt annars???

hör efter med uthyraren. min uthyrare rekommenderade en handhållen krabat när jag gjorde tvättstugan om ca 10m2. det tog inte så lång tid.

och ja, hyr en dammsugare också...och helst en som tar hand om allt damm/stoft så slipper du få hela huset samt dina lungor nerlortade även om du givetvis ska ha (bra) skyddsmask och allt därtill.

Du får fräsa av ytan. ser ut som det varit blött under, fukt från plattan? ta ett tätskikt som andas runt brunnen ca 1 m och vägg golv vinkeln runt om med tex. ardulan 8+9 så kann golvet andas. Användes ingen frigolit under plattan på 70 talet så kapilärfukt vandrar upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.