B
betula: Tiljegolv levereras ofta i fallande = varierande längder. Annars brukar det uttryckligen stå fasta längder och kosta extra. När man lägger golvet spelar det ingen större roll, man kapar ju alltid för att passa rummets längd i alla fall. Och så börja man om med biten som blev över. När jag köpt golv själv har jag fått 4-5 längder.
1 svar · 4,8k läst
C
Anonymiserad 23608: Jag skulle inte vara speciellt orolig förutsatt att den understa plasten är lagd med ordentligt överlapp (min. 20 cm) eller tätad i skarvarna med tejp. Tejpen måste vara skarvtejp, inte silvertejp eftersom den bryter ner plastens åldringsbeständighet. Det är också viktigt att betongytan är rengjord och fri från organiskt material.
7 svar · 4,6k läst
ylven
ylven: Allra mest rätt, dvs bygger in minst risk, är att ha en putsad vägg målad med kalkfärg, kc-färg eller möjligen silikatfärg (med BARA vattenglas som bindemedel). Alla andra varianter _kan_ gå bra, men är inte garanterade att göra det. Så vill du vara säker så finns det bara ett alternativ.
6 svar · 5,4k läst
E
Edvuld: Hej Jag slipasde om och lackade om ett gammalt parkettgolv som såg ruskigt illa ut. Jag vet inte om det blev p.g.a slipningen eller om det var så innan, men på två ställen där det är ett par korta stavar som sitter 90* jämfört med de längre stavarna i golvet, så har slitytan släppt delvis från det som är under, så det sticker upp ca 1mm. Finns det något sätt att laga detta igen,
0 svar · 4,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag har för mig att plasten hette Tuplex, kolla länken nedan. http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Products/Accessories/Pages/LayingAccessories.aspx
6 svar · 6,5k läst
Harrieth
Harrieth: OK, vi ska lägga marmor. Då vi lade in el-golvvärme i badrum met så lades själva marmorplattorna under samma vecka och då väntade vi 1 månad innan vi slog på golvvärmen. Trodde att den långa brinntiden berodde på flytspacklet........men så är det inte alltså. .... :-(
2 svar · 5,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Vet inte om det går att undvika helt. I normalfall ska det inte komma in vatten, men när storm o regn trycker på så...... Dörren är lite skev så det är en glipa. Tröskeln var rutten innan, så då var det betydligt värre, men den är utbytt. Bör jag se till att ha frostsäker klinker, med tanke på att huset inte är uppvärmt på vintern? Finns kanske frostsäker fog också?
2 svar · 4,7k läst
K
Anonymiserad 23608: Oftast är betongen under sanden väldigt ojämn, så om du ska byta golv och vill sänka det så får du räkna med lite pyssel. Ett alternativ är att installera ett Nivellgolv med deras ljudskruvar och stegljudsisolering, ett annat kanske kan vara att flytspackla på betongen och sedan lägga parketten flytande ovanpå en cellplastisolering.
2 svar · 11,1k läst
B
Bror: En vanlig EPS isoleringsskiva är ej kapillärbrytande det är däremot typ dränisol, är osäker om 10 cm är tillräckligt för det ändamålet.
9 svar · 7,2k läst
ferd123
ferd123: Precis som ovan lägg ÅB plast och välj dessutom ett kvalitetslaminat (Alloc,pergo) ´deras sponter har impregnerad Hdf
3 svar · 6,9k läst
J
johan77: Jag tänkte lägga klinkers på min inglasade balkong. Underlaget nu är den obehandlade betongplattan. Planen är att borsta ytan med stålborste, dammsuga/torka rent, prima och sedan sätta klinkersen. Är det något mer jag behöver tänka på? Behövs speciell fix eller fog? Frostsäkra klinkers tänkte jag ha, även om något vatten inte brukar hamna på golvet.
0 svar · 4,6k läst
D
douglas72: jag provar igen, tänkte lägga följande: betong plastskikt cellplast 10mm S150 foam eller grålumppapp golv Tror ni det blir bra? skall man köra med foam eller grålumppapp?
3 svar · 5,2k läst
J
jakim: Jag pratade med försäkringsbolaget och dom såg helst att jag fuktspärrade golvet och la klinkers utanpå. Så får det bli.
1 svar · 5,1k läst
J
johsv: Hej! Hade också ett målat tvättstugegolv med färgsläpp där jag skulle lägga klinkers. Vet inte om det var 2-komp färg men vi hyrde en slipmaskin med en diamatslipskiva en maskin med en elmotor som driver en skiva av diameter ca 40cm och sedan ett hantag ut från det hela. ca 20 m2 tvättstuga tog ca4-5 h att slipa av. Hör med närmaste hyresfirma (kalaset kostade bara några
1 svar · 4,0k läst
L
laban99: Hej ! Jag har ett lackat 14 mm "trägolv" dvs det är lite faner på en spånskivebotten. Det är lönn och ganska ljust. Jag har det i köksdelen och i och med detta så har det blivit hack i golvet som det sedan kommit smuts i så att det blir ganska svart och fult. Vad kan jag göra åt detta. Måste jag slipa alltihopa och lacka om alltihopa eller går det att lägga i något som gör att det
0 svar · 2,9k läst
M
mino: ikea har ju billiga golv
2 svar · 5,4k läst
H
hfjn: Återupptar denna tråd om golvtegel... Sågat tegel hos Malmö Återbyggdepå kostar ca 275 kr/kvm enligt vad jag fick reda på idag. Eftersom jag själv har tegel, funderade jag på om man kunde lämna in det och få det uppsågat, men dom hade inte tid. Dock gick det att "sälja" tegel samtidigt som man köpte uppsågat och därmed få lägre pris. Problemet är att golvteglet är så
6 svar · 7,7k läst
P
Puff: [citat] Visst, kör med 1-1,5 c:m. (läste åtminstonde så långt i bruksanvisningen :) mvh Puff
4 svar · 4,3k läst
R
Rotebro-Uffe: Tack för hjälpen! Jag ringde Maxit idag och fick följande råd: "Prima på nytt med MD 4716 , och slamma ytan med lite betongpulver som borstas in i primern när den har börjat torka lite grann. Sen är det bara att gjuta - vått i vått." De sa att det inte skulle vara några problem om man gör på detta sätt, så jag får lita på det!
4 svar · 6,7k läst
S
SnickareEk: [citat] Först bör du ju ha ett spångolv på bjälklaget 22mm, efter det kan du ju lägga vilket golv du vill mer lr mindre, ska du ex lägga klinker i hall lr kök ska du lägga golvgips först då du ej ska lägga det direkt på spångolvet. Annars kan du lägga massivt, matta, laminat
10 svar · 8,8k läst
M
moddha: ingen som har något matnyttligt? får jag inget svar så tar jag fram borrhammaren och hackar bort lite granna och kör med flytspackel som jag har liggandes. :) utifall limrester är ajabaja så är det garanterat väck då...
1 svar · 4,4k läst
S
SnickareEk: [citat] Du har ju en ventil uppdragen i ena ändan på rummet ex och i andra ändan har du en uppdragning som är kopplad till en fläkt. Detta är vanliga spiro rör man lägger samt borrar hål i längs med hela längan så man fördelar luften under hela golvet. Ang ojämn platta är ju det som är så fint med dessa golv att du ställer ju bara in höjden med hjälp av en laser du kan hyra
5 svar · 8,1k läst
A
anders100: Bara lite nyfiken på hur ni valde att göra med golvet. Är i precis samma tankar :)
1 svar · 4,6k läst
L
LouiseL: Jag har en liten kammare i ett uthus, som jag vill göra om till slungrum för honung. En gång i tiden har det nog varit mjölkkammare, för där finns pump och hydrofor, en enkel vask och "golvbrunn" av mycket enkelt slag, som efter vad jag förstår går till en stenkista under ladan. (Gissar att den lilla mängd sköljvatten jag kommer att använda, ganska sällan, kan tas om hand där.) För
0 svar · 4,1k läst
L
Leffe_k: Hej jag har haft en firma hemma hos mig som räknade på Nivell golv med extra många ben för att få större bärighet. Han skulle riva ut det gamla och mögelsanera med först odox sedan boral20 och fläktsystem till golvvent, detta till en källare på 120kvm skulle gå på 144.000:-. Fast vi valde istället att lyfta ut golvet själva och bila ut 10ton cement och mögelsanerade , sedan fick
5 svar · 9,1k läst
P
Poggan: Exempelvis ja....... :)
1 svar · 11,0k läst
K
Kristian_F: Har fått ett erbjudande om att köpa Kährs Ek Heidelberg Town parkett för 300/m2. Det ser ut som ett fint golv men jag har inte någon erfarenhet av parkettgolv. Jag har två frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara: 1. Hur är kvaliteten på golvet? 2. Verkar priset rimligt eller är det billigt/dyrt? Mycket tacksam för svar. :) /Kristian
0 svar · 6,7k läst
phl
phl: Mapei-limmet skulle dock läggas med tandspackel med 2mm distans, alltså bygger limmet 2+mm. Landade tydligen på uppemot 150kr/m^2.
11 svar · 10,6k läst
·
Fasting65
Fasting65: Ring försäkringsbolaget omedelbart. Vi fick en fuktskada pga brandutryckning. Det kallades in saneringsfirmor från höger o vänster på hemförsäkringen. Vi hade munthersfläktar i en månad som torkade bjälklag. All isolering åkte ut.
1 svar · 3,1k läst
B
BillInge: Vårt gamla hus som är en gammal skola från 1897 visade sig gömma ett inressant golv under det blliga laminatgolvet som någon lagt över. Jag hittade skärvor av golvplattorna när vi grävde för filterbädden och undrade var de plattorna suttit! Alltså har jag nu hittat dem! Någon har målat dem med bebisbajsgul färg! Plattan som jag hittade ute var en bränd platta med ett
0 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.