4 484 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Bygga gillestuga
Jag har tänkt bygga en gillestuga i källaren. Huset är från -54 med betongblock i väggarna och gjuten platta. Jag tänkte lägga "platonmatta" på golvet vikt upp mot väggen och sedan laminatgolv ovanpå detta. På väggarna tänkte jag sätta träreglar med plastdistanser och sedan träpanel ovanpå detta. Allt detta kommer bygga lika mycket som en apparatdosa Ca 46mm. Det kommer även sitta ventilerade golvlister och ev taklister, eller så struntar jag i taklisterna och lämnar en öppning upptill. Väggreglarna kommer kapas ur på strategiska ställen så att det blir öppet och luftigt bakom väggen. Det är endast två väggar som vätter utåt varav den ena ej är under jord. Väggen som är under jord har ett ventilationshål upptill som ska sättas igen med ett finmaskigt nät så ingen ohyra kommer in. Nu tycker jag att jag förebyggt alla fuktproblem som kan uppstå, har jag det eller? Måste kanske tillägga att jag brukar köra en luftavfuktare till och från i källarutrymmet, hela källarplan är uppvärmd och avlopp finns i alla rum.
Lägg inte laminatgolvet direkt på platonmattan. Den är nämligen lite styv och kan "trycka upp" laminatgolvet om det inte är helt plant. Resultatet kan bli svikt och oljud då ni går på golvet. Det är bättre att lägga golvspån först som blir tillräckligt styvt och plant för att laminatgolvet ska ligga dikt an.
Tack så mycket för tipset, med golvspånet blir det ju 2500kr dyrare så det lutar nog åt att jag lägger klinker istället. Billigare, snyggare, lättare, säkrare och golven är inte kalla i nuläget så det ska nog funka.
Klicka här för att svara