Golv
hytorpus: Hus med källare från 1964 där ett av källarens rum har golvnivå ca 45 cm lägre än de övriga rummen eftersom det varit en frisering och ökad luftvolym krävts. Rummet har länge varit ett problemrum och golvet och reglar har bytts ut för 15 år sedan och är idag igen utan annat än plattan och en uppbilad del där golvrören bytts ut mot nya i plast. Tanken är att sätta in ett
dahunta: Jag har lagt laminat i kök det finns ett speciellt "våtrummslim" en tub som dem man skulle limma klickgolvet med för att täta. Hur bra resultatet är vet jag inte då det var ett par månader sen jag la golvet. Det viktigaste är väl att lägga vid diskbänken.
apotekarnes: Vi byggde ut för ett par år sedan, platta på 200mm markisolering. I ett rum ligger trägolv och i ett annat ett laminatgolv från pergo men jag kommer inte riktigt ihåg vilket (jag har ett paket kvar på vinden men jag orkar integå och kolla). Hur som helst, båda rummen ligger på samma golvärmeslinga och man kan bara konstatera att laminatgolvet alltid känns varmare. Jag har aldrig
betula: Om golvet har fel fuktkvot från fabrik lär det ta flera månader att komma till rätt läge om golvet ligger delvis inplastat i bunt inomhus. Det lär inte ha varit problem med undergolvet om själva golvet krymper. Krympningen beror ju på uttorkning, torrt inneklimat, vilket är normalt på våren, i kombination med för fuktigt golv lär vara orsaken. Om golvet fuktats upp mycket i butiken
Mafafamuskito: Hej! Vi köpt hus. Den har en gammal plastmatta som täcker en lång hall och hela köket. Själva huset ligger på en dåligt isolerad grundplatta från början av 70 talet. Nya grannar berättar om den kalla golv som vi kommer att ha osv. Vi tänkte om att lägga trädgolv över plastmatta för att isolera lite mer golvet. Jag vet inte... Går det att lägga trägolv på plastmatta? Är det
MBgren: Tack för synpunkten. Men mattan har inget "lurv" alls så ur den aspekter är det ingen fara.
alf: Är det någon som har erfarenhet av att lägga klinkers/kakel/mosaik på balkonggolvet (lägenhetsbalkong) istället för trätrall? Vad finns det för nackdelar? Svårt att göra själv?
BAS: Använd golvsåpa. Kom dock ihåg att om du gör det så stänger du möjligheten att olja på igen. Jag har undvikit golvsåpa av den anledningen. Det är bra att fortfarande ha kvar möjligheten att olja golvet om du får en skada. Med oljat golv kan du slipa ner skadan lokalt och olja på igen. Efter några veckor så är golvet "jämnskitigt" och skadan syns inte.
BAS: Det är mycket svårt att spara ett golv som rivs upp. Dessutom behövs det kompletteras både på längd och bredd. Sista raden blir för smal, den får du ersätta med nya brädor. Köp nytt.
bmx: fast jag körde min biltema polermaskin på mitt stavpakettgolv av teak och det funkade klockrent. Men då var det en mörk olja och teaken suger in rätt jämt och bra.
Fredrik i Trollhättan: Eftersom ingen vet svaret så penslade jag ut oljan igår kväll. Det blev bra utan polermaskin. Jag hällde ut på ett par kvadrat, penslade in med en grov pensel, väntade 10 minuter och rakade sedan av oljan in på nästa obehandlade del av golvet. Därefter torkade jag bort/in all blöt olja. Fortsatte sedan så på hela golvet och väntade sedan en timme ungefär innan jag knuggade av golvet
johan713s: Hej! Föesäkra dig också om att det är furu, och inte gran. De lägenheter jag sett med trägolv har nästan alltid varit gran, med 70-100 mm breda plankor. Personligen tycker jag det är viktigt att inte blanda träslag. Lyckt till! //Johan
Eva H: Har letat i forumet efter liknande frågor men inte funnit någon som jag kan relatera till, så det blir en ny fråga. Fört 7 år sedan lades ett klinkergolv i uterummet, ca 20 m2. Det är lagt på en isolerad gjuten platta och plattorna lagda av ett proffs, golvvärme som sattes på efter rekommenderad torktid. Efter 2 år hördes ett burkigare ljud när en golfboll (kattens leksak) rullades
RealElwood: Ja det hade dom, tyvärr så var de bara 33cm långa, jag skulle helst se 60cm långa. Vet du om dessa plator är styva, de är ju gjorda av plast..
JanneL: Tycker det låter OK! Lägg värmeslangen under armeringen. Kan vara problem annars att få den ligga still vid gjutning.
Brannigan: Hej. Nytt projekt, nya frågor. Renoverar ett rum på övervåningen i vårt 20-talshus, och har strippat golvet på flera lager plast- och linoleum m. plywoodunderlag. I ett av hörnen stod det ursprungligen en kakelugn och hällen ligger kvar. Det gamla plankgolvet har gjort sitt och jag planerar att lägga ett massivt ekgolv direkt på reglarna i bjälklaget. Den gamla hällen är varken snygg
DVE: Bra pris på Tarkett golv eller motsvarande? Näthandel eller butik? //DVE
stina b: Tack för tipset :) Ska prova under helgen, återkommer med resultatet!
minimipp: jag tycker personligrn att frigoliten är för tät och inte kan andas som glasull el stenull om det var det du menade med vanlig isolering och frigoliten kanske kan vara svår att inte få "springor" mellan (jag diggar ditt stall) blev du nöjd?
Nusnäs: Ett tips kan vara att fösöka hitta rivningsvirke, så gjorde jag när jag hittade golvvirke. Jag fick ta ett golv från en gammal skola som var under rivning, utan kostnad mot att jag själv rev ut det. Det virket var naturligtvis helt torrt, enda bekymret var att slipa det, säkert hundra år gammalt och stenhårt, men det gick efter mycken möda.
P-J: Finns fogskydd eller medel för behandling av natursten på din bygghandel.
Farzan: Varför vill du limma? Kan du inte bara fixera med listen, som du ju ändå tänker sätta dit?
callepersson114: Jag har en lägenhet med ett betong golv. Jag skulle vilja antingen behålla det gamla betonggolvet eller flytspackla åvanpå för att komma i jämnhöjd med parketten i vardagsrummet. Vilket typ av flytspackel ska jag i så fall använda? Vilken typ av färg ska jag använda för att få ett blankt golv typ glans 80? Tack!
meriks: [citat] Det låter ju som ett trevligt sätt men kan man bygga upp till 5mm med hårdlimmet, det behövs då golvet är så pass ojämnt.
meckis: ok! på din bild ser rutnätet ut o vara snarare 5-10mm än 50-100mm i storlek, men överlag kanske det större formatet är att föredra.... tack för svar, återkommer när jag har kommit vidare :)