Har lite planert på att konvertera den direktverkande elen som vi har till bergvärme och vattenburen värme.

Huset är från 1970 så golven har några år på nacken även om de är i bra skick så är dom ändå gamla.
I något/några rum är det nyare klick golv.
Tanken var från början att endast byta radiatorerna men nu har vi haft en vatten skada i badrummet (golvbrunnen)
då tänkte vi helkala/klinkra det men då med värme i golvet. Då slog mig tanken att man kanske skulle
byta och lägga golvvärme i hela planet. (ca 80 kvm).

Jag tänkte så här att ett element kostar ca 4-5 000kr/st (tabort gammalt, köpa element, skruva upp nytt samt
rören till nästa element).
Har man då ett rum på ca 10 kvm blir kvm priset ca 450kr.

Hur långt räcker det i golvvärme alternativet?
Jag har sökt lite och har den uppfattningen att det räcker till spårskiva, plåt och slingor.
Det som blir dyrare är själva golvytan, det man går på.
Sedan tar det längre tid

Jobbet måste jag ha hjälp med men hade tänkt göra så mycket som möjligt själv, i badrummen är det kanske
för många regler för att göra mer själv då där gör väl en hantverkare det mesta.
Att byta golven innebär att alla möbler måste ut, ta bort gammalt golv, lägga dit vämre och nytt golv.
(Tror inte att jag lägger det ovanpå även om takhöjden skulle räcka men då måste alla dörrar kapas och vet
inte om det blir så bra, knepigt också om man i framtiden vill byta dörrarna).

Idag är det trä/laminatgolv, matta i badrummet och korkmatta i köket/matplatsen.
Träbjälklag, troligen cc 600.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.