C
cameljointen: Du kommer få genomslag om du endast kört med vattenbaserad färg, det är ett som är säkert. Hur lång tid det tar är en annan fråga. Kvislack och oljebaserad färg skulle jag def. använda på ett golv. Oljebaserad färg är överlägsen slitstyrkmässigt och dessutom något bättre skydd mot kvistar. Alcro golvfärg är mycket bra.
3 svar · 3,5k läst
P
persuader: Hejsan! Jag har ett souterränghus byggt 1985 med plastmatta på hela nedervåningen. Jag vill lägga laminatgolv i vardagsrum och förrådsutrymmen och funderar lite på vilka risker som finns med ev. fukt i grund osv. Kan jag lägga golvet direkt på plastmattan med underlagsfoam emellan? Huset ligger utanför Umeå vid kusten ganska högt beläget på en slänt. Verkar inte vara några
0 svar · 1,6k läst
L
Leaff: [citat] Precis, den är helt blank på de ställe jag skrubbade dem Finns inget att göra då?.
9 svar · 5,0k läst
P
Petri: Är det någon annan än jag som hört talas om att man ska kunna lägga läderremmar i springorna, och naturligtvis fästa på lämpligt sätt?
10 svar · 12,5k läst
N
Anonymiserad 23608: Såga bort det dåliga, hugg rent reglarna från lim och spån, montera kortlingar där skarvarna hamnar, dammsug upp allt organiskt material som har hamnat under golvet, limskruva dit nytt golvspån, täta glipor med fog, montagelim eller bottningslist. När fläkten är igång kan du testa med en röksticka och se om det drar ner luft någonstans där det inte borde göra det. I så fall får
2 svar · 2,3k läst
J
Jente: Hej, Vi har köpt ett hus där vi ska byta ut de flesta golv (undantaget vardagsrummet). Vi kommer att byta i alla rum utom i köket innan vi flyttar in, men kommer att totalrenovera köket senare under hösten och väntar därför med golvet där. Vi kommer att lägga in ekparkett överallt (även i köket senare). Jag vill helst inte ha några upphöjda trösklar. Kan man lösa detta på något
0 svar · 2,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Några extra varv lumppapp/foam funkar bra.
9 svar · 5,1k läst
Bloink
Bloink: El-rör kanske fungerar ? Finns ju både i plast och metall. Finns i alla möjliga storlekar. Men 18 eller 22mm verkar funka i ditt fall. Brukar vara betydligt billigare än vattenrör.
3 svar · 4,2k läst
K
KimJ: Hej Jag behöver lägga vinylgolv, detta ska ligga på ett parkettgolv som är väldigt slitet med relativt stora springor mellan plankorna. Vad behöver jag göra för förarbete innan golvläggare kommer? Finns det alternativ till masonitskivor som gör golvet mjukare( bättre att stå och arbeta på)? Finns det något nytt spännande material som kan användas? Räcker det kanske att bara
0 svar · 2,3k läst
E
eggen: Tack för ditt svar. Har kollat på nätet och hittade info där så tack för tipset! Nu är första lagret lagt!
2 svar · 5,9k läst
A
Angi: Vi måste upp ca 5 cm och på 40 m2 blir det för dyrt. Gips är redan satt på innerväggarna (med en glipa på några cm längst ner) Det var svärfar som startade upp bygget, tyvärr har han gått bort och kan inte vägleda oss hur han hade tänkt lösa det.
5 svar · 6,8k läst
Faidros
Faidros: [citat] Kolla här: http://www.byggahus.se/forum/golv/69707-cellplast-under-laminat-golv.html
2 svar · 11,0k läst
Sophie
Sophie: all lack måste slipas bort innan du kan lägga på ny...det är en stor nackdel med just lackade golv. Jag tycker det blir mycket vackrare och tåligare med oljade golv, dessa kan man bara olja om vid behov och man slipper omslipning. Eftersom du vill lacka så kan du ju kolla på matt golvlack, min svägerska har detta i sitt kök och det är inte alls samma känsla som med ett blankt lackat
1 svar · 3,7k läst
L
Leaff: det fanns ingen pil, men jag följde mönstret, och det blev snyggt tycker jag. Ska strax foga det :)
3 svar · 5,4k läst
B
blåsfisken: Jag har precis gått igenom mycket av det du funderar över. Om du har oisolerad platta på mark och vill ha golvvärme så har du i praktiken 2 alternativ: ALT 1. Bila bort plattan nedåt och gjut en ny platta innehållande golvvärmen med 300 mm isolering under. Det finns många källarprojekt här på forumet som kan vara till mer hjälp. ALT 2. Lägga ett flytande golv med luftspaltbildande
9 svar · 9,8k läst
RobertC
RobertC: Jag tänkte köpa golv på hjem och fix tycker det är så jäkla dyrt från andra företag. nån som vet nått annat billigt och snyggt golv?
8 svar · 8,8k läst
R
Rebecka90: Om ni skulle välja en golvtyp för alla rum (samt altan som är inglasad) utan att ta hänsyn till vad det kostar, vad skulle ni valt då?
3 svar · 1,9k läst
H
husolle: HEJ Jag har ju ett liknande problem ,men med ännu större yta . Det borde finnas nån form av träfiber-spackel som man kunde använda som flytspackel. Något för spackel-tillverkare att fundera på. MVH
6 svar · 2,3k läst
F
Fnashack: lite kanske det beror på hur pass långt ner det har trängt i träet? För med omslipbart räknas ju att det "knaprar" i sig ett visst antal mm.... men behöver du bara finslipa på en liten fläck o bättringsolja så behöver det ju inte räknas som "slipning" m det inte är ett väldigt sprött o tunt golv ni har. Jag hade nog personligen först försökt "lyfta av" så mkt bläck som
2 svar · 9,0k läst
M
Mheel: Vi lägger antika terracotta plattor i hall,kök och groventre. I badrummet lägger vi granit klinkers. Vi har valt detta pga att om det blir repor så är det samma material igenom hela plattan. Så det syns inte så mycket. Hoppas jag iallafall. Terracotta plattorna rekommenderar dom inte att lägga i t.ex duschen. Men annars fungerar dom i badrum. Vi har en valp som gärna springer runt i
1 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Nja, det kan funka, men är inte riktigt lika bra. Jag tycker det är värt den extra kostnaden för en säck s48 eller annat motsvarande skivlim.
12 svar · 1,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Borde varit villkor i köpekontraktet att förre ägaren sanerar till acceptabelt värde.
4 svar · 4,8k läst
imported_Benno
imported_Benno: Det finns ingen anledning att olja baksidan. Det räcker med att olja när golvet ligger på plats. Om det är fabrikstorkat golv skall de inte tas ur de plastade paketen förrän det är dags att skruva fast golvet. Vissa plankor börjar dra iväg ordentligt så fort paketet öppnas. Räkna med att det kostar en slant per kvadrat att ytbehandla själv, kommer inte ihåg men har för mig det var
1 svar · 2,8k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Jag har lagt Rappgo Mörkaskog Ek Rough (mörkbrun ek) i mitt hus. Jättefint golv, tycker jag förstås. Dom har ju även vanlig ek, även lackad. Jag tycker inte man ska ha lackat golv men det är ju en smaksak. 600:- / m2 tror jag att jag betalade. Blir ganska mycket pengar men jag tycker att golvet är en av dom absolut mest viktiga delarna av huset. Ett fint golv gör SÅ mycket. Kolla här.
1 svar · 3,8k läst
·
B
blm: haha ja det kan man faktiskt undra. Någon gång har jag hört att det klickat : Det blev en hel del bankande för mig också. : )
6 svar · 4,7k läst
J
jon_h: Ja, antingen det, eller att du kortlar mellan befintliga bjälkar.
3 svar · 1,3k läst
H
husolle: Kolla detta med fukten kontra spånskiva, Dom är väldigt fuktkänsliga. Ett alt. är råspont med masonit (härdad) eller byggplywood ovanpå. MVH
7 svar · 15,7k läst
M
morotsman: nu har jag oljat golvet, jag skippade luten och det blev riktigt fint! noterade dock att det beroende på hur ljuset faller syns en "skarv" mellan var jag slipat med kantslip resp. golvslip, hoppas det försvinner med tiden...
4 svar · 8,0k läst
J
jensolof: Mitt svart-vitt-rutiga vinylgolv har fått fula rostfläckar efter ett bord, någon som vet hur man kan få bort dem? Jag har försökt med "vanliga" hjälpmedel, typ diskmedel och golvrengöring, men fläckarna går inte bort. Förslag mottages tacksamt.
0 svar · 2,8k läst
H
hadah: du kan om du vill köpa nivells skruvar och gänga dom i reglarna sen borrar du bara fastskruvarna i betongen. jag tror dom klarar en höjd på ca 40 cm
5 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.