Golv
lavin: Vad har du i tvättstugan? Det är inte samma krav i en tvättstuga som i ett utrymme där du stänker med vatten. Man har ju tex ibland tvättmaskin i kök eller hall utan att fördenskull utföra det med fuktspärr. Är det läck från tvättmaskinen du är orolig för kanske du kan lösa det med uppvik kring den ytan? Ta bort plastmattan i störer delen av rummet, lägg en stålprofil eller
it-snubben: Ja, det borde nog gå. Bara du kommer åt den. Sitter den i en sockel? Är det löstagbara socklar så kommer du ju åt den och kan lyfta den lite för att lägga in golvet under den.
Jens_H: Eftersom Marmoleum Click är ett linoleumgolv så är det viktigt att man då och då polerar upp det med "iwax" eller liknande för att det ska bli mer motståndskraftigt mot fukt och lättare att rengöra smutsen.
TorpSara: Det blir något lite glipor, men det blir det alltid men trägolv. Det är liksom inbyggt i materialet. Vi ser skilnad på vårvintern, helt klart, men det är inte så att man deppar ihop direkt. Vi lade in samma golv som du i slutet av juli.
Jens_H: Jag ska lägga nytt golv i sovrummet och har nu slitit ut den gamla laminaten som ligger där. Nu ska jag in med ett 14mm parkett i rummet. Då måste jag också ta bort masoniten som låg under laminatgolvet. Har nämligen en garderob med skjutdörrar som jag måste under. Sedan kommer ett lager med träplankor. När jag är där nere blir höjden perfekt för golvet. Duger det som underlag för
peroande: Fur är väldigt mjukt och i en hall kommer det garanterat bli märken i golvet. Är golvet behandlat med en mörk yta kommer märkena synas extra tydligt eftersom det rena träet kommer lysa igenom, oavsett lack eller olja.
it-snubben: Så mycket kan det väl inte skilja i tjocklek? Limmet ska ju kammas ut också. En del justeringsmån har man ju också när man lägger klinkret.
makervall: Senaste vettiga förslaget verkar vara att lägga rosa cellpalst underst, gjuta 40mm fiberarmerad betong med armeringsnät och ingjuten el-golvvärme och sen på med klinkers. Sympunkter? /Magnus
MrKarlsson: Hej. Jag har just gjutit ett nytt fundment till min värmepanna som jag skulle vilja lägga klinkers på. Ca 15cm högt. Jag ringde en murare/golvläggare och han sa att jag borde vänta 3 veckor och sedan när jag lägger klinkersen dra fix både på golvet men även ett tunnt lager på plattorna.
Lmob: jag skall renovera köket och tar bort elementet i köket, lägger golvvärme i köket. det är öppen planlösning så samma golv går ut i vardagsrum och hall. Är det någon fara med att bara ha golvvärme i en del under ett helt flytande golv?? måste man tänka på oöika golvmaterial, typ EK eller nått annat
imported_peter: tack,det låter ju lysande... jag tänker mig att jag målar med en golvfärg, typ Alcro lokal eller något liknande. men frågan är ju om man kommer att se att det är ett trägolv eller kommer det bli helt plant och se ut som en plastmatta??? är det någon som förstår hur jag tänker och har någon idée???
alacs: Inget silikon i dammsugaren :) Dessutom är ju golvet målat ovanpå silikonet, så det kan inte försvinna iväg någon stans. Vi har haft golvet i 1,5 år nu, så vi har ju avverkat alla säsonger åtminstone en gång och golvet ser helt ok ut!
Anonymiserad 23608: Det råder lite begreppsförvirring här... Både Pergo och Tarkett är namn på tillverkare. Pergo gör laminatgolv, och Tarkett gör i huvudsak parkettgolv (lamellbräda). Båda kan läggas på värmegolv, men yttemperaturen på golvet får inte överstiga 27 grader när man har lamellbrädan. Hur det är med laminat vet jag inte. Laminatgolvet har lite tåligare yta men kan inte slipas om så
joooel: Ok Cykelper :D tack för ditt svar känns lättande! Nu ska vi bara se om någon har... ...erfarenhet av golvet jag tänkt lägga? verkar ju vara med någon form av klickfog och limfritt? Är det ett schysst golv överhuvudtaget? tacksam för svar/ Joel
kexet77: Hej, Är ute efter en billig svart heltäckningsmatta till ett sovrum. inga speciella krav på kvalitet eller tjocklek. har varit runt på flera ställen men hittar sällan priser under 500 kr / kvm. Tycker det är sjukt vad priserna gått upp dom senaste åren. Finns det, i sånna fal var, att få tag på billigare alternativ? Hört rykten om priser ner mot 150 kr/kvm men jag hittar dom inte...
peteri: Hej! Håller fortfarande på med det sega projekt "källare" och har kommit fram till tvättstuga och anslutande passage. Golven har haft plastmatta limmad med kontaktlim sedan 1970 och som jag rivit ut och sedan slipat bort limmet sedan det torkat upp. Idén var att lägga klinkers, men saken är den att jag tycker att det fortfarande luktar lim från mina golv, även efter flytspackling. Jag
imported_peter: Det måste väl räcka med ett lager golvgips!!! jag har gjort så, vissa sa att man inte behövde gipset, men det under lättade helt klart, gipset håller slangen på plats till exempel. men du skall inte ha vanligt väggips på golvet, lägg golvgips den är mycket hårdare och tyvärr jobbigt tung...
lindab: Har rivit ut vårat gillestugegolv som var ett uppreglat trägolv. Dränerade huset efter detta (förra sommaren) och nu är det dags att återställa gillestugan. Betongplattan är för närvarande väldigt ojämn efter reglarna, det har dessutom legat ett gammalt vattenburet värmegolv där. Huset (med källare) är från -62. Vi har nu bestämt oss för trägolv. Skulle behöva tips på vad
Probie: Jag hittade Amerikansk Ask samt Valnöt som fick ligga läänge på tork.... Var ju lite skeptisk att sätta klingan i teak golvet :cool:
Algen: Spontant känns det som rätt mycket lutning men det baserar jag bara på att det låter så.... Lägg upp ett bar brädor eller en skiva med motsvarande lutning och känn hur det känns!
Segelflygaren: Hallå allesammans! Jag är sedan ett halvår glad ägare till en fin bostadsrätt. I köket finns ett fint stengolv som jag tyvärr har fått en spricka i, tillsammans med släppande fogmassa. Då jag är helt novis på allt som har med renoveringar och bygge att göra tänkte jag kolla om expertisen på forumet har några tips på vad man kan göra mot dels sprickan och dels det lossande
5.2 racing: Hade liten glipa. Går det inte gjuta? eller en regel i rätt mått? Regel + spån ? Det sista kan du kanske flytspackla ut?
Maysan: blöt primer och slamma betongen, gjut med slipsats med PP-fiber, det är billigaste alternativet flytspackel kostar för mycket
Sophie: Nu är det ju väldigt nypljat på bilderna :) Men någon dragning åt gult blev det absolut inte. Däremot drar det ju mot grågult på det gamla lackade golvet. Ska lägga in en bild med rummet färdigt och möblerat oxå...där ser man kanske mer av den "färdiga" färgnyansen!
Susanne Sk: Hej, Vi köpte vårt första hus för ca 1 månad sen, och nu är det ytskiktsrenovering för hela slanten som gäller. I hallen ligger idag ett terracottafärgat klinker med golvvärme, själv förknippar jag det med skolans omklädningsrum i gymnastiken... Inget som känns alltför kul. Vi har funderat på Marmoleum Click, men sambon gillar inte de flammiga färgerna de har. Hur är det att
_jenny_: Jag har ett förråd på tomten, som är isolerat, och är byggt på betongplatta. Nu gör vi om därinne. och jag är osäker på hur vi gör med golvet! Nu är det plast på betongen, sedan reglar med isolering mellan, och sedan golvspån. Är det ett okej golv? Bör spånet mögelbehandlas på något sätt? Det är plusgrader i förrådet mha element på vintern, kanske 5-10 grader. Hjälp mig
morsan: Kontakta Siljan golv direkt och hör vad du kan göra. På deras hemsida står hur golven är behandlade och vilka tillbehör de har. Såpan finns med vitt pigment också.