Golv
Othello: Vi har ett gammal timmerhus som är under renovering. I detta har furugolvet slipats, lutats och såpats inkl vitpigment. Dock är allt fortfarande under arbete så det har bara såpats några gånger än så länge. Tyvärr misstänker jag att denna ytbehandling är alltför känslig för fläckar, hundklor mm mm under överskådlig tid framöver. Den eftertraktade tåligheten tar nog alltför
MrKarlsson: Hej. La nytt golv på hela ovanvåningen från Ikea och det var inga som helst problem med det. Det var någon utgående modell så den kosta bara 50 kr / paket. Kan du se varför det blir glipor? Är inte skivorna raka? Har du bra svar mot någon vägg när du knackar ihop bitarna? Inga skarvar för nära varandra? annars är det som sagt bara lämna tillbaka. Har även provat med Byggmax
Bob_the_builder: Nej, ni ska inte lägga (vanligt 22mm) golvspån över c/c 750 mm. Det finns två alternativ som jag ser det: montera en extra regel i mitten av varje fack eller köp tjockt golvspån (38 mm). Det senare alternativet är godkänt upp till 800 mm c/c, men är sannolikt avsevärt dyrare än 22mm. Dock är kanske ytan inte så stor att det är avgörande?
5.2 racing: [citat] Och mellan dessa två så lägger du klinkersen i fixet. Låt ej fixet torka dock:)
Stephan B: Jag har 12mm golv och elslingor och det funkar alldeles utmärkt. Räcker att köra på halvfart så känns värmen i golvet.
AstaS: Jag vet inte vad man sprutar ner, men i det hus vi köpt så har förra ägarna sprutat ner någon form av isolering i golvet. Man har borrat upp golvet på ett antal ställen och satt tillbaka det uppborrade som en plugg. Det syns, men är inte så störigt.
v-g: Hårdfog ska det i princip vara. Mjukfog om man kan anta att det kan bli större rörelser mellan vägg och golv.
Farzan: [citat] Just den skruven köpte jag för att skruva golvgips med - killen på Bauhaus sade att det var den jag skulle ha (ja, jag vet, säg inget...) men det var ett h-e att dra in den. Inte så få gick faktiskt av strax under huvudet när de skulle ner sista biten. Så jag ringde Grabber och de sade att den var till för robustgips, en hårdare typ av väggskiva, och absolut inte för golvgips.
andersmc: Om du har 600 eller 630 spelar väl ingen större roll. Jag har tex lagt golvspånskiva som en gång uppe på vinden, mellan takstolarna. Där blir det ju cc 1200. Det går förvisso att gå på utan att det rasar.
öset_ölholm: Jaja jag hör av mig om 10 år eller när problemen dyker upp så får vi se om de funkat då... jag kan ju ärlig säga att ja inte vet men än så länge verkar de ju lovande... sen är väl min källare kanske mindre fuktig än medel de vet ja ju inte heller...
heisiandiishe: Har läst mycket de senaste dagarna på forumet och lärt mig mycket. Om någon har ett bra tips inom de närmsta dagarna är jag tacksam, om jag upprepar ngt som redan finns i tidigare trådar är jag ledsen för det.. Hade bestämt mig för att köpa obehandlad gran eller fura (slätspont) ungefär 20 x 135, för att sedan vitluta och vaxa golvet. Billigt och utmärkt för min 30-tals lägenhet
Thomas77: Sådärja, då var golvet fint igen :) Hittade ett rengöringsmedel för parkettgolv hos färghandlarn, snålade med vatten för att inte skada underlaget. Tack för hjälpen :)
Zorax: Det går ju att limma parketten med Casco Parkett Elastic 3476. Kostar dock en slant (Eller två)
Bloink: Tog den enkla vägen och la klick-golvet ovanpå klinkern, fick såga av badrumsdörren 5mm i underkant. Blev hur bra som hellst :)
Mangan: Antar att det är bättre att ha klinkers än trägolv på golvvärme, men om man ändå väljer att ha ett trägolv, vad skall man tänka på ? Jag har ca 30cm cellplast under golvet, så jag är inte speciellt orolig för att värmen skall kunna gå ner i backen, men jag vill ju gärna att golvet skall kännas varmt nu när jag ändå har golvvärme under!
Mattias L.: Se hur långt ner du ska gå med resten av golvet och sen fyller du ut ovanpå betongen med läplig skiva, masonit eller spånskiva beroende på den tjocklek du behöver.
A-K2: Ja som rubriken låter så funderar vi på hur svårstädad en blank eller polerad klinkers är? Den ska ligga i ett vinterbonat uterum. Syns allt skräp på den ? Så man måste städa hela tiden för att det ska se bra ut? MVH/Anna-Karin
k95jokar: Hej, Jag undrar om man kan luta ett oljat furugolv, vad för förbehandlng krävs innan lutningen? Kan man annras behandla golvet med en vitpigmenterad olja, hur blir resultatet då? Tacksam för hjälp!
Anonymiserad 52827: Okej, tack för kommentarerna! Jag tar gärna emot fler kommentarer kring detta för att höra vad ni andra har att säga om detta. Passar på att ställa en liten extrafråga. Om man har ganska mörkt skeppsgolv, vad för typ av socklar är snyggt? Fungerar det med vanliga vita standardsocklar? Eller ska man köra med samma färg som golvet? Såg på Hornbach att man kunde köpa till socklar som
injonil: Hyrde en HTC 500 och körde på min ojämna platta (SKB är ren skit!). Mycket effektiv och trevlig maskin! Tack för tipset! Några centimetrar klarade den inte att slipa ner men tillräckligt för att få min platta betydligt bättre i alla fall.
almanakis: ok, då förstår jag! Det med fukten från källaren, borde ju inte vara några mängder, iallfall inte som kommer igenom eller förstör laminatgolvet. Mmm, precis provlägg typ några bitar och gå på det...det kan låta ibland lite som knarr, då liksom golvet håller på å sätter sig, men det hör du nog skillnad på, knarrar det mycket på samma ställe så är det ju nåt som är galet.
A-K2: Någon som har tips på klinkers till vinterträdgård. Den ansluter till ett ljusgult tegelhus och resten av konstruktionen är vit. Vi skulle vilja ha något som går åt någon stenfärg... ljus eller mörk... Gärna lite bilder som inspiration.. eller om någon vet någon sida man kan kolla lite på?
Fabian-Bom: Kör med en ljusgrå/grå fog annars. Plattorna "kommer fram" bättre då. Alla fogar blir smutsiga men man kan använda diverse rengöringsmedel och förseglingsmedel för att hålla dem fina/mindre smutsiga längre. Vita fogar hade jag inte valt till ett golv i alla fall.
cirkussandberg: Tack för tipset. Lyckades lossa flera plattor genom att hugga bort fogen med kniv + hammare. Knackade sen försiktigt under plattorna med hammare & stämjärn. Jag testade bara med plattor där minst en sida var "fri", men det gick som sagt bra.
oskis 123: Du behöver nog inte slipa innan första lacklagret men du ska ju slipa med ett fint slippapper mellan första och andra lackningen.
v-g: Ren betong som man kan anse flytet som är ju bästa ljuddämpningen man kan få i princip så jag tror inte du behöver oroa dig för den aspekten då du knappast gör det sämre, snarare bättre skulle jag se det som.
estwing: [citat] om det e dom jag tänker på e dom av metall va? ej snygga att sätta vid gavlarna då dom sticker ut men under går bra. man sätter vita clips lr clips runt foten som nyper runt benet. mvh snickar estwing
v-g: Det var i mitt badrum så det var en jäkla masssa tillskärning då en bit skulle vara rundad. Jobbade väl inte 15 timmar per dag heller precis :)