Byggahus.se

Rensa blåbetongkross ur golv

1. R
    Medlem · Jönköping · 18 inlägg

rhymer

Medlem
    Vi har köpt ett sutteränghus byggt 1958 som innehåller blåbetong. För att få bort en del av radonet funderar vi på att riva ut så mycket blåbetong som möjligt först och sen se hur mycket ventilation vi behöver. Har fått kopia på den tekniska beskrivningen från kommunen som säger var det finns blåbetong (ytong):

VÄGGAR:
    Ytterväggar i allmänhet: 30cm liggande ytongplank vv=0,4, i nedre vån mot öster vv=0,65, inv. sandspackel, utvändigt slamputs Miramatt.
    Under fönster: Som ovan (inga radiatornischer).
    Innerväggar bärande: 20cm liggande ytongplank vv=0,65.
    Mot ouppvärmt utrymme: 20cm liggande ytongplank
    Trappomslutande: 20 resp 10cm liggande ytongplank
    Övriga: 10cm ytong

BJÄLKLAG:
    Kjällarbjälklag: Arm. betong + isoleringsmatta + 10cm ytongkross + parkettgolv
    Badrumsbjälklag: Som kjällarbjälklag + membranisol. å överbetong
    Altanbjälklag: Som kjällarbjälklag + 3cm kork + membranisol.

Det är alltså blåbetong vart man än vänder sig :(. Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på angående beskrivningen ovan:

Antar att kjällarbjälklag = golvet i sutterängplan men det verkar inte anges vad första vån. har för material. Kan man anta att det är samma som det som beskrivs under kjällarbjälklag?

Om man läser beskrivningen ordagrant kan man få för sig att parkettgolvet ligger direkt mot blåbetongkross men jag antar att det måste finnas något i mellan där? Vad skulle det kunna vara? Någon sa att det kunde vara någon form av ”övergjutning” vad det nu innebär?

Har pratat med en del radonsaneringsfirmor och en sa att bitarna i krosset har så mycket yta om man jämför med väggar så golvet kan avge 3-4 ggr mer radon än väggarna. Det gör ju att man vill ge sig på golvet i första hand men vi har även planer att ta ner icke bärande väggar och sätta gips i stället. När det gäller golvet undrar jag:

Parketten som ligger idag är fiskben och den verkar bra, finns det möjlighet att ta upp den och återanvända efter man rensat ut blåbetongkrosset?

Vilket är bästa sättet att återbygga golvet efter man rensat ut all blåbetongkross? Cellplast, mineralull mm?

Bör man även ge sig på badrummen och riva eller kan man låta dem stå kvar och riva golvet runt dem?

Vad tror ni det kommer att kosta per kvm att rensa blåbetongkross och bygga upp nytt golv?

Tacksam för alla åsikter och svar då jag inte har mycket kunskap inom detta själv. Bör tillägga också att vi inte fått tillträde till huset ännu och därför har begränsade möjligheter att kolla byggnadssättet.

2. O
    Medlem · Stockholm · 438 inlägg

oskis 123

Medlem
    Börja med att mäta strålningen. Men det kanske du redan gjort? Man kan börja med att mäta gammastrålningen och på så sätt få en indikation om det överhuvudtaget finns nåt problem med blåbetongen. Det värdet får man svar på direkt. Sen bör man göra en långtidsmätning under vinterhalvåret när man inte vädrar lika mycket. Det tillverkades blåbetong på den tiden på några olika håll i landet och beroende på var någonstans är den olika radonhaltig. Det MÅSTE inte innebära att man blir självlysande bara för att det finns blåbetong i huset. Vårat hus är byggt -61 och har ytterväggar i blåbetong och efter en långtidsmätning kom det fram att vi hade värden under dagens gränsvärden. Med lite tur kan det alltså vara helt lugnt.
    Och, ja, man kan plocka ur parketten och återanvända den. Ganska mycket pyssel men värt jobbet om man gör det själv och är lite om sej och kring sej!
    Lycka till!

3. R
    Medlem · Jönköping · 18 inlägg

rhymer

Medlem
    Tack för svar! Det finns årsmedelvärdesmätningar gjorda på huset, den senaste är dock från 1999 och då låg årsmedelvärdet på 650 bq/m3. Imorgon ska det komma en radonkonsult och besiktiga huset för kostnad 3000kr. Får se vad vi får för de pengarna. Vad jag förstått ska han mäta om det finns markradon och göra beräkningar på hur mycket radon varje yta i huset avger. Sen sa han något om att han lägger en faktor på varje yta. Golvet tex. skulle kunna avge 3-4 ggr mer än väggarna pga att det är blåbetongkross.

Låter bra att det går återanvända parketten :). Tror det kan bli dyrt att riva ut betongkrosset annars. Huset är på 290kvm så det är en del golv. Något speciellt man ska tänka på när man tar bort parketten? Vad ska man fylla med när man tagit bort betongkrosset? Behövs väl någon form av annan isolering i stället?

4. O
    Medlem · Stockholm · 438 inlägg

oskis 123

Medlem
    Har huset betongstomme med betongbjälklag? Isåfall har du nog kanske betonghålsten i grundmuren. Man kan nog ersätta krosset med stenull eller möjligen cellplast skulle jag tro. Antagligen hittar du en hel del sågspån i bjälklaget också.
    Jag tror att det är nån typ av träundergolv under parkettgolvet. Parketten får du ta loss varje stav för sej tror jag... Pilligt och ett jättejobb, men det funkar! Undrar om de är spikade en och en? Jag tror absolut att det är värt det extrajobbet som det handlar om, (om man gör det själv vill säga) eftersom parkettgolv av den kvalité som ligger i hus från den tiden finns inte att få tag i för pengar! Ge inte upp, slutresultatet kan bli hur bra som helst! Jag hade nog själv absolut gjort ett rejält försök..

Redigerat 18 jun 2008 23:38
  5. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 371 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Borde varit villkor i köpekontraktet att förre ägaren sanerar till acceptabelt värde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.