Golv
d@n: Jag håller precis på med vardagsrummet 25 kvm parkett. Det var lättare än jag trodde men jag har inte slutresultatet ännu men det ser mycket lovande ut så här långt. Läbbigt att dra igång maskinen första gången men man får snabbt in tekniken. Mitt golv har bara 3-4 mm parkett så dina 8 ger dig mycket spelrum att rätta misstag. Tror inte jag tagit av mer än 1 mm på sin höjd och
oskis 123: Man har använt Sicaflex rätt mycket till sånt. Det blir bra men är dyrare än vanlig latexfog. Jag använde Nämnda latexfog i springorna mellan furuplanken i en lägenhet. Inte så kladdigt och rätt bra pris. Fyll springorna först, låt det torka ordentligt så att det går att slipa sen. Det tyckte jag funkade bra.
mtim: Jag funderar alltså på att köpa golvlack från: http://www.nilssongrossist.se/main_2K_lack.php Jag hittar ingen övrig information på nätet om denna lack. Det skulle vara kul att höra om det är ett seriöst företag med seriösa produkter. Är det någon som har använt deras lack, funderat på att göra det eller känner någon som har gjort det?, skriv gärna och berätta!
husolle: Hej Skall nu försöka få vårat sovrumsgolv på övre våningen plant. Det är 8m långt o 3m brett. Det lutar på de 3 metrarna mellan 2cm o 5 cm ( på 8meters längden ). Vill inte riva upp träplankorna utan skulle vilja komma på nåt sätt å lägga på material (typ enklare spånskivor ) + spackla . Någon som vet om nått Lätt spackel ( låg vikt ) på trä. Eller andra bra tipps. (
husolle: Hej Vi har det så. Vatten kommer ut från sprickor i berget, men det rinner ner under cementgolvet som ligger på lera. En bra avfuktare behövs. Vi har även värme element på, på vintern. Ingen ventilation. Det funkar , men är ju inte den bästa källaren förstås. Det största problemet för oss är att huset har satt sig , där det är lera och kanske fortsätter o sjunka. MVH
stenene: [citat] Med billigt klinker kan man lätt fixa till det på ett eller annat sätt. http://www.zianet.com/SLlover/page52.html
1337: Gummimatta hade vart fräckt då jag tror att det är rätt ovanligt. Själv tycker jag plastmatta oslagbart. Helst homogen, men de mattorna är ju inget vidare roliga i bostäder. Annars finns det hur många snygga heterogena mattor också. Linoleum är heller inte fel, om man sköter det.
GoldenShiva: Huset är byggt på 50-talet. Numera tror jag att det är vanlig plank som man lagt i alla rum, men som du säger är det kanske fernissan. Ursäkta, har aldrig haft hus förut. Ska jag fernissa om golvet för att jämna ut färgen (faran är nog att det blir lite ojämt) eller ska man slipa den och försöka ta bort fernissan? Vet inte ännu vad jag ska göra med planken i alla rum. De är fina
hedde: Det ända som står är att det härdar 1 mm per timme, men att det tar längre tid ju tjockare lager man lägger. :)
1337: Jag skulle lagt ett 10mm rotgolv under plastmattan och spacklat skarvarna.
Skyldig: tack för tipset! Trots redig rabatt på timber blir det byggmax. Har tänkt att luta och sedan vitolja golven. Har läst här på forumet att vitolja kan bli dyrt? Någon som har nagot bra tips i gbgområdet på lut och vitolja?
upvillage: Tack, fick mina egna tankar bekräftade! Täckande mått samt totalmått bör det vara. Och visst bygger jag med 600*1800, känns behändigare.
Linska: Jag skulle nog köra på lut+vitpigmenterad olja.
Pysslarn: Skulle också satsat på elhyvel särskilt om det inte finns tillgång till en cirkelsåg med styrskena! Det handlar inte om många millimeter så resultatet behöver inte vara optimalt ur estetisk synpunkt; få lär lägga märke till det alls. Lycka till! /Ronnie
linrom: Var på Kasthalls Showroom härom veckan och fick uppgiften att det kostar ca 600kr/kvm ex. moms. Dock säljer man inte direkt till slutkund utan bara till företag.
boland: Hej! Upptäckte mindre svarta fläckar(ca 1,5 x 1,5 cm) i parketten vid ytterdörr som troligtvis orsakats av vatten. Var inte säker och tog därför en trasa samt anvisad mängd grönsåpa för parkett. Blev inte bra då träet blektes och nu är där ljusare trä runt om fläckarna? Finns det något sätt att återskapa färgnyansen gentemot övrigt trä och finns det något att göra
spocks_beard: Hej Hus23 Du kan sätta en tunn läkt längs ner på golvbjälkarna, på denna lägger du antingen brädor eller ex.vis oljehärdad masonite. Ovan detta vindpapp (Ej takpapp) eller så om du lägger masonite, foga med fogmassa mellan golvbjälke/masonite kant för att eleminera drag. Sen petar du i isolering, kör du med tunnare än ex.vis 195mm som i ditt fall så ska du se till att du
Pysslarn: Hej och välkommen till forumet! Såvitt jag förstår "andas" inte asfalt överhuvudtaget och då undrar man ju var fukten kan komma ifrån... I ert ställe så skulle jag ersatt asfalten med ett lämpligare material. Man måste nog bestämma sig för vad som är "ute och inne" och använda material som är anpassade för respektive område. MVH Ronnie
Besserwissern: Du hittar det på de stora byggvaruhusen. De har olika märken, där finner du också utförliga beskrivningar på hur du ska gå till väga.
Pysslarn: Ek är ganska tätt och pigmenteringen bör inte ha trängt ner så värst djupt. Frågan är hur stor "slipmån" du har på golvet. Tål det ett par omslipningar normalt kan du nog slipa om det och lacka/olja. Finns det möjlighet att lyfta en tröskel e dyl någonstans och kolla? MVH Ronnie
Besserwissern: Jag antar att det är ett furu golv som ni fått fram. Om ni inte får bort hlen med vatten, så tycker jag att ni ska spackla dem. Vi målade ett golv med ljusgrå färg och de hlen vi missat blev tydligt synliga. Nu var detta hål som var från lite större spik.
Eod: Nu har jag kommit till den intressanta delen att börja gjuta om golvet i badrummet där jag "bara" skulle bytt golvbrunnen. En sak ledde till en annan och nu sitter jag med valvet ner till källaren med ett hål där den gamla golvbrunnen satt samt ett hål för handfatsavloppet. Ska gjuta fast ny brunn och avloppsrör för handfatet ikväll. Men det jag inte bestämt ännu är vad jag ska göra
Linska: Jag tror inte att du måste ta bort klinkern. Själv skulle jag köra ett varv lumppapp och sedan Marmoleum på det. Är du osäker kan du ju höra med personalen där du köper golvet.
Öhman ST: Problemet är att med en helsvart bets så slår det över lite i lila, eller ibland ganska mycket. Därav måste man ha brunt i. Svartlut är mycket bättre! Jag har själv svarta golv, men jag har målat mina då jag tycker det är en mer lättskött behandling. Dock är det inte kul att dammsuga två gånger om dagen... Allt beror ju på hur mycket man vill jobba, med målning är det ju bara
Bob_the_builder: Du bör har någon stegljudsdämpning mellan plåtar och golv också, exv grålumppapp. Plåt plus papp kanske bygger ytterligare 1-2 mm så du kommer upp på 60 totalt. Jämnt och bra... :-) Det kan också vara så, beroende på vilken kvalitet du hittar på glespanelen, att den kanske inte håller mer än 19-20 mm ibland. Det kan göra att slangen(plåten) bottnar mot spånskivan, vilket skulle
1337: Jag förstår inte om det är väven eller mattan du har svårt att få bort. En matta med väv kan väl omöjligt sitta så hårt att man måste ha maskin till det. Allt som krävs är lite handkraft. Är det nu mattan du menar så följ jon_h's tips. Kan hyras hos Tidermans på Backaplan, Cramo m. fl. Är det filten som är problemet så slipa bort med en ABS, Goliath eller HTC. Bäst resultat
johangustafsson: Jag ska lägga ett stengolv på hela bottenplanet - ca 110 kvm. Det är dubbelgips i några rum samt enkelgips i ett område på 40 kvm och gjutet golv på ca 20 kvm. Vi har tagit bort alla väggar för att få en öppen planlösning. Problemet är att höjden skiftar mellan några av rummen samt att golvet som har enklelgips (cc45) inte är helt stabilt. Kan man flyta hela ytan för att få ett