1 495 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Vad händer om klinkergolv sätter sig?
Ska lägga klinkers i en mindre hall (fyrkantig, ca 6m2). Problemet är att golvnivån redan är hög i förhållande till trösklarna i rummet (fyra trösklar).
Golvgips, fix & klinkersplattor bygger ca 30mm. Jag har plats till max 23-24 innan det ser dumt ut. Så jag funderar på att bara lägga 6mm renoveringsgips som underlag för att spara 6-7mm. Men (trä-)golvet som ligger där nu är inte jämt. Så om golvet sätter sig, spricker plattorna eller bara fogen? eller både och?
Tacksam för svar & synpunkter!
Golvgips, fix & klinkersplattor bygger ca 30mm. Jag har plats till max 23-24 innan det ser dumt ut. Så jag funderar på att bara lägga 6mm renoveringsgips som underlag för att spara 6-7mm. Men (trä-)golvet som ligger där nu är inte jämt. Så om golvet sätter sig, spricker plattorna eller bara fogen? eller både och?
Tacksam för svar & synpunkter!
Är inte det mest höjdeffektiva alternativet att flytspackla hela ytan med armerat spackel?
Jon kan säkert säga om 25 mm räcker.
Det gamla trägolvet är säkert minst 28mm tjockt. Där kanske du kan spara några millimeter om du byter till golvspån?
Jon kan säkert säga om 25 mm räcker.
Det gamla trägolvet är säkert minst 28mm tjockt. Där kanske du kan spara några millimeter om du byter till golvspån?
Jo, men då måste jag ner i krypgrunden och regla upp, och det vill jag inte just nu.MathiasS skrev:
Nja, tror det kan spricka med om det sätter sig...MathiasS skrev:
Hehe, ja..MathiasS skrev:
Jag har ingen större erfarenhet av att spackla direkt på trägolvet, så där vill jag inte råda. Men jag tror inte man kommer under de 13 mm som gipset bygger i alla fall.
Det absolut mest höjdeffektiva är att lägga golvspån på 300 c/c och lägga plattorna direkt på spånet med till exempel ardex s48. Men om det nu inte är ett alternativ kan jag bara rekommendera att man slipar ner de värsta ojämnheterna på golvet och hellimmar dit en rotgips på 6 mm med sagda Ardex s48, som kammas på med sexans eller åttans kam. Det är tokviktigt att få full täckning överallt. Några garantier för att detta funkar ger jag dock inte. Och det bygger på att trägolvet har hyfsad tjocklek och ligger upplagt på i alla fall 600 c/c.
Du ska limma (med tex det knark-dyra s48 eller motsvarande produkt) pga detta ger en mångfaldigt högre styvhet än att bara skruva. I jämförelse kan man nog säga att skruvade gipsskivor inte ökar böjstyvheten alls för golvet, medans hellimmning som Jon beskrev avsevärt ökar bs.
Tänk på att det bara är några få produkter som kan limmas mot rörliga material (som trägolvet tex).
Tänk på att det bara är några få produkter som kan limmas mot rörliga material (som trägolvet tex).
Klicka här för att svara