Ska lägga klinkers i en mindre hall (fyrkantig, ca 6m2). Problemet är att golvnivån redan är hög i förhållande till trösklarna i rummet (fyra trösklar).
Golvgips, fix & klinkersplattor bygger ca 30mm. Jag har plats till max 23-24 innan det ser dumt ut. Så jag funderar på att bara lägga 6mm renoveringsgips som underlag för att spara 6-7mm. Men (trä-)golvet som ligger där nu är inte jämt. Så om golvet sätter sig, spricker plattorna eller bara fogen? eller både och?
Tacksam för svar & synpunkter!

Fogen spricker och plattorna släpper, det är det vanligaste.

Kan du inte kapa bort trägolvet och göra en lägre konstruktion?

nu ligger det laminat, under det plastmatta (som i sin tur ligger på gammalt trägolv)

Jag redigerad mitt inlägg när jag såg att du skrev att det var trägolv under, du svarade nog på mitt inlägg innan jag redigerade det..

jo, så blev det, hehe.

Funderade på att kapa golv, och regla upp nytt (med spånskivor), men det blir för stort projekt. Vet inte alls hur jag ska göra just nu. Hade behövt lägga golvet på måndag...

Är inte det mest höjdeffektiva alternativet att flytspackla hela ytan med armerat spackel?

Jon kan säkert säga om 25 mm räcker.

Det gamla trägolvet är säkert minst 28mm tjockt. Där kanske du kan spara några millimeter om du byter till golvspån?

ok...alla pratar samtidigt..... ;)

MathiasS skrev:
Det gamla trägolvet är säkert minst 28mm tjockt. Där kanske du kan spara några millimeter om du byter till golvspån?
Jo, men då måste jag ner i krypgrunden och regla upp, och det vill jag inte just nu.

MathiasS skrev:
Är inte det mest höjdeffektiva alternativet att flytspackla hela ytan med armerat spackel?
Nja, tror det kan spricka med om det sätter sig...

MathiasS skrev:
ok...alla pratar samtidigt..... ;)
Hehe, ja..

Jag har ingen större erfarenhet av att spackla direkt på trägolvet, så där vill jag inte råda. Men jag tror inte man kommer under de 13 mm som gipset bygger i alla fall.

Det absolut mest höjdeffektiva är att lägga golvspån på 300 c/c och lägga plattorna direkt på spånet med till exempel ardex s48. Men om det nu inte är ett alternativ kan jag bara rekommendera att man slipar ner de värsta ojämnheterna på golvet och hellimmar dit en rotgips på 6 mm med sagda Ardex s48, som kammas på med sexans eller åttans kam. Det är tokviktigt att få full täckning överallt. Några garantier för att detta funkar ger jag dock inte. Och det bygger på att trägolvet har hyfsad tjocklek och ligger upplagt på i alla fall 600 c/c.

jag ska köra golvgips, får plats med nöd och näppe. Har tagit bort allt gammalt golv ner till trägolvet nu. Frågan är om jag kan skruva gipset, eller måste jag ta lim/fix?

Du ska limma (med tex det knark-dyra s48 eller motsvarande produkt) pga detta ger en mångfaldigt högre styvhet än att bara skruva. I jämförelse kan man nog säga att skruvade gipsskivor inte ökar böjstyvheten alls för golvet, medans hellimmning som Jon beskrev avsevärt ökar bs.

Tänk på att det bara är några få produkter som kan limmas mot rörliga material (som trägolvet tex).

i affären som jag köpte klinkers i, där sa de att jag lika gärna kunde använda fix för att fästa gipset i trägolvet, går inte det lika bra?

Nja, det kan funka, men är inte riktigt lika bra. Jag tycker det är värt den extra kostnaden för en säck s48 eller annat motsvarande skivlim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.