P
phulden: Finns olika typer av golvlister, både i trä och metall i bygghandeln. Kolla detta.
1 svar · 1,2k läst
A
A-K.R: Skulle precis som Sara_B avråda från att måla golvet vitt. Vi målade vår trappa vitt för att den skulle bli ljus och fräsch. Efter ett par veckor målade vi om den och gjorde trappstegen grå. Trappan såg smutsig ut hela tiden, man såg alla dammkorn hela tiden. Även om vi precis städat såg det ut som det behövdes städas igen. Målade golv kan vara jättetrevliga men tänk efter en
9 svar · 15,8k läst
P
phulden: Skall riva upp golvet i källaren (flytande parkett på frigolit och platon) för att lägga klinker. Har bergvärmepump så vattenburen golvvärme är givet. Plattan har ca 50 mm av markskiva under sig. Frågor: 1. Isolerar markskivan? Eller är den genomvåt och ger ingenting? Vad är egentligen markskivans syfte? 2. Vilka alternativ finns det för vattenrören: kan de tejpas fast på plattan
0 svar · 1,2k läst
M
mtim: Vi funderar på att slipa och behandla golvet i vardagsrummet i vår lägenhet. Golvet är av ek i fyrkanter som man hittar i var och varannan lägenhet från 50 talet. Jag tycker att det är väldigt snyggt med oljade ekgolv men är osäker på om det är nog praktiskt. Jag har försökt läsa mig till svaret bl.a. här i forumet men det tycks finnas lika många åsikter som användare. Därför
0 svar · 1,3k läst
M
Maria&Mathias: [citat] Japp, det är de färgerna + den röda (minns inte vad den heter, men det finns nog bara en att välja på). Fotona gör inte den grå rättvisa riktigt, den är mörkare på riktigt. Vi var också lite tveksamma i början att lägga in några röda, men nu är vi jättenöjda och golvet är det första folk som hälsar på brukar kommentera. Dessutom har vi mosaik bakom spis och
8 svar · 7,3k läst
·
E
egrikard: Jag undrar om någon vet var man kan finna ett mindre sågverks om tar sig an enekstock på 3,5 meter och 50 cm i diameter? Sågverket bör helst ligga en dags bilfärd från Stockholm! Tacksam för hjälp! Rikard
7 svar · 6,0k läst
smiler
smiler: Maxit 4320 funkar utmärkt... brinner inte snabbare än nåt annat fiberförstärkt spackel ja testat. Kör mest med Höganäs FB6000 nu å de upplever ja lite mer svårarbetat.
7 svar · 5,1k läst
A
almanakis: Ok, kanon, hoppas någon annan svara då! :)
16 svar · 15,5k läst
Ö
österbacka: Det visade sig vid hämtning på sågen att priset va + moms, billigt ändå för ett superfint golv. Malin
6 svar · 2,4k läst
C
cameljointen: Nu gissar jag vilt men det borde ju vara så enkelt att hårdvaxolja ej tränger ner i träet utan lägger sig som en skyddande hinna precis som en lack. har svårt att se att vax kan tränga ner i träporer.
1 svar · 5,0k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Sätt en aluminiumlist på luckan som sticker ut över det andra golvet.
1 svar · 4,2k läst
C
Cohiba: Souterränghus från 68. Platta på mark med ingjutna reglar och ett uppreglat golv på det med golvspån och överst en fin orange heltäckningsmatta. Allt har med åren kommit att få en fin odör. Så såg det ut när jag köpte huset för tre år sedan och nu är det dags att fixa nytt golv. Jag har tagit bort allt inklusive de ingjutna reglarna så att det är en ren bottenplatta och skall
0 svar · 1,5k läst
W
Willbe: Hur tar man reda på vilken sorts golv man har då? :) Allt jag vet är att det är ett kök i en lägenhet, inte i ett hus, så jag antar att det är ett "standardgolv" vad nu det kan vara. Och vad händer om jagriver bort golvet? Måste jag spacka eller något eller kan jag lägga det nya golvet rakt på vad som nu finns under vårt nuvarande golv? Suck, det är många frågor när man är ny...
2 svar · 1,4k läst
T
toker78: Tänkte höja en del av golvet i vardagsrummet. Kan man använda ståreglar som man tex använder när man bygger mellanväggar? Klarar de lika mycket påfrestning som träreglar? Tacksam för alla svar!
0 svar · 1,2k läst
tokan
tokan: Ingen som gjort något liknande som kan komma med lite tips?
1 svar · 1,4k läst
·
T
toffeh: Någon som vet vilka som är återförsäljare av Gerflor Texline HQR golv? Är ute efter ett ställe att titta på/köpa sådana golv i Göteborg men hittar ingen information om detta konstigt nog.
0 svar · 2,4k läst
Anders_S
Anders_S: Det bästa att dela skivorna med är en laminatkap där man lägger skivan i och trycker ner ett handtag. Resultatet är enastående. Fråga om du kan hyra i en golvbutik. Anders
11 svar · 17,1k läst
C
cheetah1: Fruktansvärt smart, tack. Sen spelar det ju ingen roll vad man lägger på egentligen, iochmed att det är såpass plant som det är. Eventuellt om man lägger lite masonit emellan om man ska lägga en matta kanske. Riktigt smart, det hade jag inte kunnat komme på själv, tack.
3 svar · 3,4k läst
E
erika82: Vi har precis haft anticimex i huset vi ska köpa och i deras lilla (?!) borrhål i gillestugan mättes det upp 93 % fyukt. Huset är ganska nydränerat. Men i befintlig kontruktion så gjöt (hur svas det) man ner reglarna i betongen så det är ju såklart jättefuktiga. På golvet ligger nu en hederlig ekparkett. Vad gör vi nu? Måste man bila upp hela golvet och fylla på igen, vad kan ett
0 svar · 2,0k läst
G
Genvägen: Jag gillar Ekens golv. De håller till i Kungenskurva. www.ekenhuset.se
1 svar · 7,1k läst
J
jon_h: Jo, absolut. Så ska det ju vara om det inte är skivor som är godkända att skarvas mellan bjälkarna. Det jag menade var att om man kör med vanlig spån så kommer man inte upp i samma böjstyvhet även om det ligger stöd under alla sidor på skivan, i och med att de olika skivorna inte kan samverka i skarvarna. Fast man kanske kommer upp i tillräcklig böjstyvhet för de flesta ändamål.
24 svar · 11,2k läst
·
J
jonasob: Hej, håller på och ska lägga nytt golv i hallen i stugan och funderar då på vad för golv man ska välja. Det har tidigare legat en gul plastmatta där som vi rivit bort. I övriga huset är det trägolv, förutom i badrummen där det är klinkers. Eftersom hallen gärna blir groventré också, speciellt under vinterhalvåret när man kommer in ur snörusket med småsten och snö på skorna,
0 svar · 1,3k läst
·
O
olotor: Hej Har nu rivit ut ett 8 mm laminatgolv som har "stegskyddsmatta" av tunnt mjukt plastmaterial (vad heter det?). Under det finns en vanlig plastmatta. Jag ska lägga 12 mm parkett på golvet. Kan jag ha kvar "stegskyddsmattan" eller är det bättre med papp?
0 svar · 1,4k läst
P
Pysslarn: Nix, det behöver inte märkas på fler ställen. Det börjar där det är lättast, sedan fortsätter det där tills mer inte kan hända – först då händer saker någon annastans. Om det "behövs". Normalt sett har man ca 10 mm "svällmån" (inkl elementrör m m) runt om när man läger ett golv, slarvas det med det kan det såklart bli lite trångt någonstans. MVH Ronnie
5 svar · 11,6k läst
D
Den Frågande: Hej, Är ny på denna sajt då vi har gett oss in i ett "litet" renoveringsprojekt på 260kvm! Vi kommer att behöva byta golv i stora delar av huset och helst skulle vi vilja ha parkett. Det handlar om 150kvm parkett i ask som jag nu försöker hitta till ett vettigt pris. På nätet har jag hittat en parkett som heter Parla Floor, ett finskt företag. Parketten kan antingen köpas direkt av
0 svar · 4,9k läst
H
HelenLee: Tack för svar! Så slipper jag åka 2 bussar bara för att kolla längder då. Ska absolut köpa bra skruv, vore ju surt att sabba plankor bara för skruven. Har just slängt en hel påse värdelösa skruv billiga fr Clas Ohlson där spåren aldrig håller,dvs de går aldrig att ta ur med skruvmejsel... så bra verktyg o bra grejer men gärna bra priser!! Om det prima furugolvet kan komma till
3 svar · 6,1k läst
T
tank77: Vilken kam du ska ha beror på mönstret undertill plattan men en sådan stor platta skulle jag ha kört 10:ans kam. Fixet kommer inte att bygga 10 mm i verkligheten med 10:ans kam eftersom fixet trycks ihopa när du lägger dit plattan och trycker till den, särskilt i ditt fall då du använder flytfix. Med plattan tror jag då att du hamnar på en 12 mm.
2 svar · 1,6k läst
1337
1337: Du kan lägga rakt på. Ta bara bort de lösa plattorna och spackla igen hålen innan du lägger laminaten.
1 svar · 3,9k läst
F
Fnashack: Hej Kommer vi in med experttipsen, nejdå... men vi har precis gjort det du säger. Vi gjorde så här på vårt golv. Plockade upp alla plankor, med visst mått av våld gick det att "joxa" isär dem. Alla sponter på långsidorna klarade sig bra, men kortsidorna knäcktes. Min sambo fräste ur spåren på sitt jobb -betydligt lättare med fräs där, för med ngn typ av matarverk så var det
3 svar · 10,2k läst
J
joppe@: kolla upp Pergolit som är superbra
12 svar · 11,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.