pa.albinsson
pa.albinsson: [citat] Just nu är det bara golvspånskivorna. Vad som ska ligga ovanpå har jag inte kollat upp än. Jag har fokuserat på att få andra saker färdiga (tätt tak, isolering etc) så golven har fått stanna i spånskiveläge tills vidare. Bra att du också tror det är ok lösning. Det är egentligen bara på två ställen jag inte kommer åt i efterhand att lägga kortlingar och det är utmed
8 svar · 10,8k läst
P
Anonymiserad 52827: Jo kanske. Men jag vill varna för Hornbach laminat klickgolv. Det mörka skeppsgolvet för 139:-/kvm. Det är verkligen skitkvalitet. Tappar man något så blir det genast ett märke. Det verkar inte tåla mycket alls. Och det värsta är att ytskiktet är någon milimeter, om ens det och under lyser det igenom pappmaterial. Så ljusa märken på mörkt golv är ingen höjdare alls. Skulle vara
3 svar · 2,7k läst
Apprentice
Apprentice: Ska golv ligga flytande bör det väl mig veterligen ha en fast botten, som golvspån. Vidare ska ju hänsyn till rörelser beaktas, dvs erfoderlig spalt mellan material och vägg. Fäster du inte golvet och klarar dig ifrån knarr, lär du åtminstone få erfara glipor.
3 svar · 4,3k läst
B
betula: Komplettera ytbehandlingen efter läggning. Lacka det nya färdiglackade golvet eller olja det oljade. Då får man ett betydligt bättre ytskydd. Så gör man ofta i offentliga lokaler.
3 svar · 1,6k läst
B
betula: Det låter som du vill ha plank-, eller långstavsparkett. Färdig (lamell)parkett med 2-stavar i bredd motsvarar långstavsparketten. Men att hitta denna under 250 kr/kvm är nog svårt. Kanske som tunnparkett 7 mm (fanér). Massiva tiljegolv är ett annart alternativ, B-sortering (mer spackling efter läggning) i furu brukar gå att hitta riktigt billigt. Enda nackdelen är att furu är mjukt
1 svar · 1,1k läst
Apprentice
Apprentice: Vi har i huset ett fasligt grovt betonggolv som vi gärna vill jämna till och måla. Är det finbetong, cement eller flytspackel som gäller och hur bär man sig åt för att tvätta bort alla organiska rester på det befintliga golvet? Vad för slags diffusionsöppna färger lämpar sig för golv? Vattenglas? Epoxi?
0 svar · 1,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Har du tillräcklig tätt i bjälklaget eller gör trägolvet att det absolut inte sviktar med en skiva på? Har du platta på mark är du hemma, ta bort trägolvet och lägg på.
2 svar · 1,3k läst
R
Räv3n: När du säger att ytterväggen inte ska vara fuktig.. Hur menar du då? Var ska jag kolla det? Den är ju naturligtvis inte blöt på insidan på väven.. Diffusionsöppen färg? Antar att det är lika med att den andas? Ska kolla i morgon vad det är för platta på huset.. De pratade om att den var flytande, inte vet jag.. Tror de isolerat den ändå.. Men det är ju kallt på golvet i det
4 svar · 4,8k läst
R
Räv3n: Utanför är en kort hall med dörrar till sovrum 2 och toalett. En öppen planlösning till kök/vardagsrum. Mattan som ligger är vanlig plastmatta med kvadrater i en ljus färg något begie/rosa. Den kommer snart bytas ut även den. Tittade lite på coop på en ek-parkett idag. Ca 250:- kvadraten. Rätt så fin var den faktiskt..
2 svar · 2,2k läst
gadu^
gadu^: kört med ikeas laminat i tre sovrum och är nöjd, så varför inte i lillstugan?
3 svar · 2,4k läst
bearpower
bearpower: Ok...:) Great! Ytterligare lite frågor. MD16 är det ett märke på primer eller? För biltema etc brukar ha sina egna primers? För ska måla golv i källaren också men har insett att de definitivt behöver primas innan. Gick inte så bra måla första gången :D Och primern ska vara öppen så sätt att den släpper igenom fukt men ändå vattentät. Och hur skiljer det sig i kulörerna på
2 svar · 4,3k läst
C
CeciliasHus: Tack för engagemanget! Socklarna togs bort i stora vardagsrummet, men inte i allrummet uppe. Golvet slipat och det blev över förväntan!! Som nytt och det blev ljusare än jag hade hoppats på. Återstår nya socklar.
9 svar · 6,5k läst
enasnilla
enasnilla: Åh tack! Ska absolut kolla in det. Och tusan så snyggt det är!
2 svar · 2,2k läst
phl
phl: [citat] Vad var det jag sa ;)
14 svar · 4,6k läst
J
JonN: Tack för tipsen. Jag har funderat och kommer nog att göra en enklare variant av det som du angav Tobben. Jag kommer att använda överdimensionerade träbalkar som jag fäster i de befintliga (som löper ut under resten av huset). På så sätt så tar jag bort vikten från betongen. Badrummet är litet så det ska räcka. Det blir ett nytt bjälklag över det gamla, så att säga. Därefter
3 svar · 2,5k läst
Sophie
Sophie: Angående frågan om man kan olja golvet först så: Ja det kan man. Just i kök kan det vara gansla praktiskt att olja först just eftersom golvet då blir tåligare innan den såpskurade ytan hunnit bli det. Använd då en bra men färglös olja. Golvet blir mörkare från början men efterhand som man skurar bort oljan ljusnar det. Vi kommer dock testa med bara såpskurning i vårt nästa
5 svar · 1,5k läst
heisiandiishe
heisiandiishe: Klargörande tidigare inlägg: 100kvm plank kostade 15 000kr inkl. moms. Masonitskivor kostar inte speciellt mycket, har ej fått fakturan. Om man ska köra plastunderlagsvarianten, vet ej om det funkar men antar det (?) så är det inte dyrt heller. Arbetet är riktigt bra utfört av golvläggare/snickarfirma som jag tidigare anlitat då de känns enkla och bra att ha att göra med (kommer
10 svar · 5,1k läst
·
H
halvordsson: Ett liet tips till. Se till att inte få förtunningen på obehandlad furu, det var ett mindre he***te att slipa bort
1 svar · 6,1k läst
J
jj_orust: Hej! Vi står inför en totalrenovering av vårt kök. Bl.a. så skall golvet brytas upp ned till golvbjälkarna som har c-c 60 cm, och ett helt nytt golv läggas på dessa bjälkar. Vi vill ha ett klinkersgolv (30x60 plattor) och vattenburen värme. Hur bör golvunderlaget utformas för detta klinkersgolv, med avseende på god bärighet, fuktspärr, värmeledningsförmåga etc? Tack på
0 svar · 1,7k läst
M
Micke.hog: Tack och Bock
4 svar · 1,6k läst
B
betula: Har du någon produktspecifikation? Dala Floda borde ha en sådan där dimensionstolleranser framgår. 1 mm avvikelse låter mycket på ett golv som är färdigbehandlat, borde vara högst +/-0.2 mm dvs i värsta fall upp emot 0,4-0,5 mm. På obehandlade ekgolv som skall slipas på plats förekommer rätt stora avvikelser iband men då slipar man ju det rätt när det är på plats. Det är nog
1 svar · 1,6k läst
ToKi
ToKi: Det var mellan 80 - 100 cm mellan de gamla originalbjälkarna. De nya har 40 cm mellan. (men det kanske inte spelar ngn roll om de gamla under har sån spännvidd?) Jag kan givetvis inte lämna någon garanti för att dom inte vaknar på nedervåningen. Jag låter dom själva leta vidare efter info eller konstruktörer att fråga... Tack för ditt svar
2 svar · 1,6k läst
1337
1337: Ja, du kan lacka på befintligt lack. Slipa av golvet med t ex en skurmaskin och slipnät eller med excenterslip och på med lacken.
2 svar · 1,8k läst
G
grizzly: Heisann ! Holder med Mathias , start på nytt ! Bryt opp golvet , sleng frigoliten ut av huset , legg varme slangen direkte på trä golvet , flyt golv ytan med fiber spackel ,og legg platter på det .
3 svar · 5,6k läst
T
trojlee: ska du ha varmgarage så tycker jag du ska gräva ur och isolera ordentligt för annars kastar du pengarna i sjön. Sen så tycker jag du ska beställa betongbil....och armering är ett måste!!...Jag satte avlopp i mitt garage, satte en "ränna" i mitten så det är lätt att raka ner smältvatten..... lycka till / M
1 svar · 1,8k läst
A
alacs: Har efter att letat ett tag hittat en golvfirma i Hägersten (Golvmästarna) som säljer för 369 - bäst hittills i närområdet.
5 svar · 5,0k läst
S
Strit: Väcker liv i denna tråd då jag nu är på jakt efter ett snyggt granitgolv :) Har torpargrund, cc 600 golvbjälkar och 22 golvspån på det. Kan jag lägga granit rakt på detta med minimala/inga fogar och få det snyggt och hållbart? Vet att det skall vara golvärme under men det finns bara plats för det i halva huset och där blir det det. I övriga huset får det bli snygga mattor under
21 svar · 16,9k läst
vojma
vojma: Ska lägga in ett klickgolv i ett rum. Dock så upptäcker jag när jag river ut den löst liggande mattan att den föregående ägaren har använt 22 mm VÄGGspånskiva istället för GOLVspånskiva. Golvet i sig är helt men det sviktar lite på några ställen eftersom det saknar spånt och inte heller verkar vara kottlat under skarvarna. Mina alternativ är: - Riva ut det befintliga golvet
0 svar · 1,1k läst
A
anra: Vad jag har förståt så ska man alltid lägga golvet i den riktning med ljusinsläppet. Jag hade lagt det så att golvet går från fönster till dörr och inte så att det går längs med fönsterna.
2 svar · 4,7k läst
M
Marive: det lätta sättet är nog som it-snubben säger att flyta golvet, det seriösa att riva upp golvet för att antingen sala på eller hyvla ner differansen, sen på med ett nytt golv.
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.