mariag skrev:
Det är klart att du ska välja granitkeramik om du tycker att det är snyggare!

Jag vet dock inte vilka krav du ställer på hårdhet/slitstyrka - ska du spinna med dubbdäck eller...

Titta på byggnader med extrem gångtrafik som tågstationer shoppinggallerier etc - där ligger det nästan uteslutande granitplattor så du det argumentet köper jag inte riktigt.

Tycker du dock att det är snyggare med pressade keramikplattor så ska du naturligtvis välja det.

Som jag nämt tidigare så finns det granitplattor från knappt 300:- / kvm och svarta granitplattor från ca 450:- vilket säkert är dyrare än de billigaste keramikplattorna men väsentligt billigare än de dyraste, men som sagt smaken är som baken..... och som sagt det finns ju jättesnygga keramikplattor också!

Lycka till med era val!

Hälsningar
Maria

450:-   [länk]
300:-   [länk]
Ja, detta var ju väldigt prisvärt! Det är nästan 40% billigare än den klinkerplatta jag valt... (som visserligen är mycket snygg occh större i formatet, vilket jag gillar). Jag är dock orolig för att vägsalt och dylikt kan skada stenen, men jag kanske har fel, det är väl bara marmor och skiffer som är känsliga för det.

Jag ska nog åka ut till Stenbolaget och titta hur dessa ser ut i verkligheten, det finns ju trots allt olika kvalitéer på granit :-/

Tack för tipset i alla fall! Jag tycker ändå att jag hade rätt bra koll på de olika stenfirmorna och deras priser, men dessa låga priser har jag inte sett förut.

:)

Att det ska finnas sk. granitkeramikplattor som skulle vara tåligare än granit känns tveksamt, vem säger det? Granit vinner, det är som golv extremt slitstarkt och hållbart, och det blir bara vackrare med tiden..

Det finns mycket snygg keramik numera, men levande material är oslagbart på alla sätt. Vet ingen som ångrat det, däremot många som ångrar sina klinkerplattor.
Jag har bara valt keramik i tvättstugan i mitt nya hus, annars är det, betong, skiffer och trä som får råda.

Vill man ha ett billigare alternativ till granit, så kanske slipad betong ::)...färgad svart kanske? Betongen har Du i vilket fall och den består ju av granit. 8-)

Det är väl ganska vedertaget att keramik är tåligare än natursten mot vägsalt, rödvinsfläckar och vissa rengöringsmedel? Natursten är ju ett poröst material. Jag har dessutom hund och ibland har det hänt att hon kräkts lite galla och om det händer på natten tar det ju flera timmar innan det blir upptorkat. Så vitt jag förstår blir det fläckar av det (eller om man har katt som kräks hårbollar).

För övrigt är givetvis granit "stenhårt" ;D

Jag gillar natursten mycket, tro inget annat (givetvis blir det granitskiva i köket... ;))
Men jag har väl trott att granit, precis som annan natursten, skulle vara känsligare än klinker. Jag kanske har missuppfattat det helt? Desto bättre då, och särskilt om priset är så lågt som 450 kr/kvm. :)

Vad gäller betong, så överväger vi starkt att ha det på nedre plan (sluttningsplanet). Jag har tänkt ringa dig MatildaSofia, men ditt mail försvann från min webmail. Jag PM:ar dig snart igen!

:)

TACK, mariag!!

Vi har precis varit och tittat hos Stenbolaget och har på stående fot bestämt oss för den polerade Dragon Black-plattan! Det var en mycket fin kvalité! Säljaren (ägaren?) förklarade att de kunde ha så låga priser tack vare egen import utan mellanhänder, för jisses vad "billigt"! 459 kr/kvm, och med tanke på att vi ska lägga 110 kvm, kanske vi får lite rabatt dessutom.

Detta blir ju mycket billigare än den granitkeramik vi tänkt ha och han garanterade att graniten tål syror och annat, inga problem! Tack igen, mariag för att du insisterade!

:) :)

P.S Och vad snyggt det blir!!  8-)

:) Perfekt. Fler sådana firmor! Min bror valde svart granit (nero africa) till köket, han beställde direkt från en firma i italien och gav nästan halva priset mot vad den svenska firman offererat. Det var inga problem med något, leveranstid, mått och allt stämde perfekt.

Du får gärna höra av Dig ang. betongen!

/Matilda

Väcker liv i denna tråd då jag nu är på jakt efter ett snyggt granitgolv :)

Har torpargrund, cc 600 golvbjälkar och 22 golvspån på det. Kan jag lägga granit rakt på detta med minimala/inga fogar och få det snyggt och hållbart?

Vet att det skall vara golvärme under men det finns bara plats för det i halva huset och där blir det det. I övriga huset får det bli snygga mattor under bord och utvalda platser.

Är det någon som lagt granit på ej stumt underlag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.