6 500 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Slipa golv - golvsocklar?
Hej,
i veckan kommer en golvslipare hem och slipar och lackar om parketten. Jag hörde med honom och han säger att han inte tar bort golvsockeln/listen, men går intill den ändå.
Jag har väl tänkt att byta ut den här orginalsockeln till någon snyggare, men vet åandrasidan inte när jag får tid till detta.
Min fråga är: Är det viktigt att jag tar bort golvsockeln innan golvsliparen kommer? (Skulle helst strunta i det) Om jag nu tänkt att byta ut den senare?
Orginalgolvsockeln (-76) som sitter är som jag tycker både lsmal och ej så hög. Tänker att en list jag kommer köpa är ngt högre och kanske lite bredare.
Vad tror ni?
i veckan kommer en golvslipare hem och slipar och lackar om parketten. Jag hörde med honom och han säger att han inte tar bort golvsockeln/listen, men går intill den ändå.
Jag har väl tänkt att byta ut den här orginalsockeln till någon snyggare, men vet åandrasidan inte när jag får tid till detta.
Min fråga är: Är det viktigt att jag tar bort golvsockeln innan golvsliparen kommer? (Skulle helst strunta i det) Om jag nu tänkt att byta ut den senare?
Orginalgolvsockeln (-76) som sitter är som jag tycker både lsmal och ej så hög. Tänker att en list jag kommer köpa är ngt högre och kanske lite bredare.
Vad tror ni?
Hej.
Jag skulle ta bort sockeln. Har slipat ett par golv själv och visst man kan komma helt intill men det är mycket snabbare och framförallt så blir det bättre om man tar bort socklarna. Om du ändå tänkt att byta senare så hade jag passat på att fixa det samtidigt.
Henrik
Jag skulle ta bort sockeln. Har slipat ett par golv själv och visst man kan komma helt intill men det är mycket snabbare och framförallt så blir det bättre om man tar bort socklarna. Om du ändå tänkt att byta senare så hade jag passat på att fixa det samtidigt.
Henrik
Har även jag slipat ett antal golv, och demontering av golvsockel är närmast praxis vid golvslipning där man vill ha ett fullgott resultat. Bättre att ta bort socklarna och leva utan ett tag om du inte hade tid att montera nya, än att slipa med socklarna kvar på plats. Dessutom är det bara tidskrävande att hålla koll på att man inte går emot socklarna hela tiden, för att inte förstöra dem för mycket om man har dem monterade.
Tack för svar!
Golvsliparen menade ju att han kom intill ändå, hade hade kanske ngt annat redskap för det vad vet jag. Har just nu svårt att uppbåda energin att ta bort dem ikväll men ..
1337 - är du proffessionell inom golv?
Golvsliparen menade ju att han kom intill ändå, hade hade kanske ngt annat redskap för det vad vet jag. Har just nu svårt att uppbåda energin att ta bort dem ikväll men ..
1337 - är du proffessionell inom golv?
Ursäkta om jag låter dryg, men hur jobbigt är det egentligen? Du tar ner socklarna på 10 minuter. Och ska du sätta upp dem på samma plats igen tar förmodligen inte uppsättningen mycket längre tid. Du har ju redan gjort det jobbiga när du tömde rummet på möbler. Vinst: Du slipper gräma dig i flera år framöver om det blir halvbra bara för att socklarna satt på plats.
Okej var taskig bara
Jobbigt beror ju på lite vad man gör förövrigt, eller? Så kom igen när du själv har en 3-åring ensam på heltid .. så får vi se vad som är jobbigt och inte ..
Hursom, du har rätt i att jag kommer gräma mig, sån är jag. Jag får ta bort dem ikväll när rummen ska tömmas!
Hursom, du har rätt i att jag kommer gräma mig, sån är jag. Jag får ta bort dem ikväll när rummen ska tömmas!
Man kommer in till kanterna med en kantslip. Hörnen tar man med sickel eller trekantslip.CeciliasHus skrev:
Professionell? Det beror på hur man ser det.
Jag fattar fortfarande inte vad alla menar med att "det blir bättre". Man ser ju inte vad som finns under/bakom sockeln. Visst, jag tar bort socklarna (om det finns tid och läge) när jag slipar golv, men det är bara för att det retar mig att det är gammal lack där bakom och ny på övriga golvet. Resultatet blir det samma.
Och hur jobbigt är det? Demonteringen kan vara ett h-vete om socklarna t ex är limmade eller fastsatta med trilskande spikplugg. Återmonteringen då? Har man något vettigt att skruva/spika i, som en träregel, så är det det lätt. Porös betong då? Eller stålreglar? Mindre roligt tycker jag iaf.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tack för engagemanget!
Socklarna togs bort i stora vardagsrummet, men inte i allrummet uppe. Golvet slipat och det blev över förväntan!! Som nytt och det blev ljusare än jag hade hoppats på. Återstår nya socklar.
Socklarna togs bort i stora vardagsrummet, men inte i allrummet uppe. Golvet slipat och det blev över förväntan!! Som nytt och det blev ljusare än jag hade hoppats på. Återstår nya socklar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden