Byggahus.se

Svart granitgolv...

1. M
    Medlem · 5 inlägg

marvid

Medlem
    Håller på att bygga hus och nu närmar vi oss skedet att besluta vilka golv vi ska ha. Jag älskar ju trägolv, men inser att det är ju sällan fullt så praktiskt när man har några hundar... :-/

Nu har sambon hittat ett granitgolv som faktiskt verkar jätteläckert: Black Galaxy. Detta kommer då att läggas i vardagsrum, hall (+2 trappsteg), kök och matsal.

Min fundering är nu:

* Hundhår och tassavtryck! Kommer det innebära att man får ständigt gå omkring och städa?

* Hur pass halt är ett sådant golv?

* Något att tänka på för att underhålla det på bästa sätt...

Andra förslag tas gärna emot

2. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Re: Svart granitgolv...

Har själv hund och tänker mycket på golv...

Vi tittade mycket på natursten såsom skiffer, marmor och granit. Skiffer och marmor gick bort direkt då det är känsligt material. Granit är ju det hållbaraste av natursten, så det var vi väldigt inne på. Snyggt, särskilt polerad... :-*

Vi kommer dock att lägga granitkeramik istället. Det blir i entrén, hall, kök samt alla sällskapsytor. Granitkeramik är mycket tåligare samt en aning billigare (fast inte billigt, hrm...). Det finns mycket snygg granitkeramik, har ni tittat på det? Finns både polerad och matt.

Du frågar om tassavtryck o.d, är det för att ni tänkt er en polerad yta? Om så är fallet, så ska ni inte vara oroliga. En polerad yta, vare sig det är natursten eller keramik, är inte mer opraktisk bara för att den är polerad! Det är en myt. Jag har erfarenhet av flera olika sorters golv.

Polerat golv är SÅ snyggt, men inte så vanligt i Sverige (ännu), många tror att det är så halt, vilket också är en myt. Visst, det är halare än klinker med mycket struktur, men inte halare än ett lackat parkettgolv...

Lycka till! :)

P.S vill ni ha tips på snygga plattor i granitkeramik?

3. M
    Medlem · 5 inlägg

marvid

Medlem

Tack för ditt svar och ja, det är polerat golv vi har funderat på.. Ja, det är väl det man har hört om de lite mer porösa naturstenarna, så de går bort för vår del...

Men det jag främst är orolig för är ju alla dessa hundhår (och damm) på en relativt svart yta... :-/ och då spelar ju materialet kanske inte så stor roll...

Tips på granitkeramik, gärna!

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

lägg plattor med minimala fogar - snygast inomhus- ger inte den där uteplatskänsla ;).
    Det syns mycket på svart men välj plattor med nyanserad/ ej enhetlig färg med inblandning av fex grå så blir det inte så irriterande synligt ;)
    gaia

5. M
    Medlem · 5 inlägg

marvid

Medlem

Ja, minimala fogar har jag tänkt på...

Frågan är ju om galaxyn är tillräckligt nyanserad eller inte??? Vad tror ni? Den har ju en ganska häftig 3D effekt....

6. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Precis som Gaia skriver, så förespråkar jag också minimala fogar! (brukar ju vara mitt favorittips !  ;))

Här kommer tips på snygg granitkeramik:
    Kakelspecialsten:
    "Darkstone" (44.5*44.5 cm). Detta är en matt platta som är mycket snygg. Ger lite kalkstenskänlsa.
    "Micron" svart eller grå (40x40 cm eller 30x60 cm). Finns både som polerad och matt. Snygg favorit!
    Konradssons:
    "Habitat" svart (40x40 cm). En matt platta som är grå med lite skiftningar. "Snäll", men snygg.
    "Marte" svart eller grå (bl.a 30x60 cm). Finns både polerad och matt. Lite spräckliga, men mycket eleganta.
    Kakelpalatzet:
    "Art" (44x44 cm). Gillar man marmor är denna det självklara valet, denna är ursnygg! Kolla in http://www.peronda.com Gå in på Porcelain och sedan "Art" 44x44 cm. Där kan du se den mörka plattan (den går aningen åt grönt) utlagd med minimal fog. Tål helt klart att funderas på tycker vi, ett sådant här golv blir ett smycke i huset!

:)

7. M
    Medlem · 126 inlägg

moc

Medlem

Vad är minimala fogar, hur många millimeter eller ni använder inte kakelkryss eller fogsnöre.
    Mvh Carina

8. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  9. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Nej, men det är ju inte sant! Som jag skrev förut, så är det en myt att polerade golv skulle kräva mer städning. Tänk på alla offentliga miljöer där man har polerade plattor!

Vad gäller halkrisken, så är det givetvis halare med en polerad platta om man jämför med en matt, men jämför man med ett lackat parkettgolv är det ingen skillnad! Och återigen, om halkrisken vore så stor, varför lägger man ofta polerade golv i offentliga milöer?

10. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

OK, vi tycker alltså olika här, men jag respekterar din åsikt till fullo! ;)

P.S Visst är det väl kul med natursten och keramik? Finns ju så mycket snyggt! :) :)

11. B
    Medlem · 21 inlägg

big-olle

Medlem

Vi har lagt precis detta golv i vårt kök. Vi har en stor ridgeback som använder köket som "dagrum" när han är ensam hemma.
    Nu ska vi sälja lägenheten pga husbygge och vi valde väl golvet för att få "wow-effekten" när vi ska ha visning.

Mina erfarenheter är:
    Mycket snyggt, speciellt att det är ett fogfritt golv.
    Det blir hårigt med en gång, så städning ett par gånger i veckan för att det ska blänka.
    Mycket tåligt mot fläckar och skit.
    Mycket lättstädat (som tur är, så ofta som vi städar det).

Så på mindre ytor kan jag helt klart rekommendera det, men på större ytor kan det nog bli jobbigt i längden, speciellt om man är pedant.

12. M
    Medlem · 5 inlägg

marvid

Medlem

Tack för alla råd och förslag.

big-olle: Vad det Black galaxy ni hade lagt in? Att håret syns så tydligt lät ju inte bra (strävhårig vorsteh och schäfer hårar ju som sagt.....), men 2 ggr i veckan är väl minimun på städintervallet oavsett golvtyp. Låter bra angående fläckar iaf :)

Skiffer är inget vi funderar till dessa stora ytor, men eventuellt till badrummet och lill-toan. Tack för infon mariag.

Kikar även på ett svart granitgolv som är något mer melerat. Den finns även som matt och polerad. Vad tror ni om i huvudsak matta plattor och några inslag av polerade för att bryta upp ?

Hur är känslan egentligen mellan granit och granitkeramik? Ser det verkligen "äkta" ut?

13. B
    Medlem · 21 inlägg

big-olle

Medlem

Ja, det är Black Galaxy vi har lagt.

Ang. din förra fråga, så tycker jag inte att det blir halt om det är blött.

Med städning, så innebär det inte bara damsugning för oss, utan också våttorkning för att få bort alla fläckar som vovsingen satt.

14. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Det är inte meningen att granitkeramik ska försöka se ut som äkta granit!

Granitkeramik är bara en benämning på extra hårda och hållbara klinker, som alltså finns i alla möjliga färger och strukturer. Exempelvis som de jag tipsade om tidigare.

15. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Återigen, man ska inte jämföra granit, som är en natursten, med granitkeramik vad gäller utseende. Det är som att jämföra äpplen och päron.

Det kallas granitkeramik för att det är så hårt, men det kan ju se ut hur som helst, precis som vanlig klinker. Fördelen med det, jämfört med granit, är att det är mycket mer hållbart. Jag har dessutom svårt att tro att granit generellt skulle kunna matcha keramik i pris? Så vitt jag vet betalar man åtminstone 7-800 kr/kvm för anständig granit, eller har jag fel? Granitkramik kan visserligen ligga väldigt högt i pris, upp mot 1000kr/kvm eller mer, men du hittar även snygg för 4-500/kvm.

Vill man dock ha natursten just för att det är natursten, ska man givetvis välja det! Jag väljer istället medvetet granitkeramik, då jag vill ha ett mycket hårt golv. Jag har hittat några mycket snygga plattor och ett plus är att de också ligger aningen bättre i pris, men det är alltså inte på något sätt avgörande, utan det är hållbarheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.