1 623 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
hållfasthet på 2:a våningens golv
Hej,
är det någon som vet hur mycket man kan belasta golvet på andra våningen.
Mitt hus är från 1890-talet och jag har fått frågan från ett par spekulanter på mitt hus som verkar ohälsosamt fästa vid sin vattensäng. Sängen väger 600 kg. (Jag antar att det är utan dom själva i) och är 180x210 cm stor.
Golvet är ovanpå de gamla "stockarna" uppriktat med 45x110 reglar och sedan ett plankgolv på det.
Själv är jag orolig när det är fler än 5 fullvuxna personer där uppe men det kanske jag inte behöver vara?
/tobber
är det någon som vet hur mycket man kan belasta golvet på andra våningen.
Mitt hus är från 1890-talet och jag har fått frågan från ett par spekulanter på mitt hus som verkar ohälsosamt fästa vid sin vattensäng. Sängen väger 600 kg. (Jag antar att det är utan dom själva i) och är 180x210 cm stor.
Golvet är ovanpå de gamla "stockarna" uppriktat med 45x110 reglar och sedan ett plankgolv på det.
Själv är jag orolig när det är fler än 5 fullvuxna personer där uppe men det kanske jag inte behöver vara?
/tobber
Beror helt på konstruktionen. Dvs spännvidder för bärande delar, dimensionering, utförande etc.
Många bjälklag från den tiden är säkert utformade att klara den nyttolasten. Man hade ju mycket tunga möbler och skit förr i tiden. Hur konstruktionen pallar i dag, 100 år och säkert ett antal ombyggnader senare, är väldigt osäkert utan att ha haft en konstruktör på plats.
Många bjälklag från den tiden är säkert utformade att klara den nyttolasten. Man hade ju mycket tunga möbler och skit förr i tiden. Hur konstruktionen pallar i dag, 100 år och säkert ett antal ombyggnader senare, är väldigt osäkert utan att ha haft en konstruktör på plats.
Det var mellan 80 - 100 cm mellan de gamla originalbjälkarna. De nya har 40 cm mellan. (men det kanske inte spelar ngn roll om de gamla under har sån spännvidd?) Jag kan givetvis inte lämna någon garanti för att dom inte vaknar på nedervåningen. Jag låter dom själva leta vidare efter info eller konstruktörer att fråga...
Tack för ditt svar
Tack för ditt svar
Klicka här för att svara