La precis in mitt nya (svindyra) Dala Floda Baron vitoljad massiv ek i köket. Sista plankan las 23.30 i söndags och köket och snickarna kom i måndags. När jag la golvet reagerade jag på att fräsning av not och spont inte var helt uniform. P åsina ställen är det en nivåskillnad på kanske upp till en millimeter. Detta syns inte jättetydligt annat än i släpljus i o m att kanterna är fasade, men mn känner det definitivt både med fot och hand. Känns som om jag hade kunnat fräsa plankorna själv med bättre resultat...

Normalt står det ju att reklamationer inte accepteras om golvet redan lagts på plats, men samtidigt rekommenderar man ju att inte öppna förpackningarna innan det är dags att lägga golvet. Och eftersom det är ett kök som man inte vill vara utan så lång tid, blir ju tidplanen ganska tight. Det är ju i dagsläget omöjligt att lägga om golvet i o m att köket håler på och monteras och samtidigt är jag inte helt nöjd med resultatet.

Synpunkter? Värt att reklamera och ev få prisreduktion? Någon i liknande sits?

Har du någon produktspecifikation? Dala Floda borde ha en sådan där dimensionstolleranser framgår. 1 mm avvikelse låter mycket på ett golv som är färdigbehandlat, borde vara högst +/-0.2 mm dvs i värsta fall upp emot 0,4-0,5 mm. På obehandlade ekgolv som skall slipas på plats förekommer rätt stora avvikelser iband men då slipar man ju det rätt när det är på plats.
Det är nog gränsfall om det är ett synligt fel eller ej, men en omslipning borde DF kunna stå för tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.