M
MC-HiTech: icopal, bygger inte lika mycket, lätt att lägga och billigare.
5 svar · 16,5k läst
P
piggelin: Vi har byggt om ett garage till sovrum. Allt är byggt av en snickare men golvet är vi inte nöjda med, det är ett nivell golv. Snickaren lämnade öppet längs alla sidorna så det drar vid alla golvlister, ingen övrig ventilation gjordes. Nu efter 2 år ska det äntligen fixas till. Vad som gjordes blev inte heller bra, och arbetet är inte avslutat. Ett tillutftshål från pannrummet och 4
0 svar · 2,5k läst
T
tank77: Ju tidigare du rensar mellan fogarna desto lättare är det. Fixet kommer annars att bli stenhårt om det inte redan är det. Fogen måste åtminstone vara fri från fix till halva djupet. Det kan hårdfog över rubbet.
10 svar · 1,4k läst
A
Abbedabbe: Jag kan nog hålla med om att det vore mer estetiskt tilltalande att får övergången mellan parkett och klinker mitt i valvet. Sprickan du nämner låter som en krympspricka och torde inte vara något att oroa sig för. Eventuellt kan du knacka lite försiktigt på och runt själva sprickan. Är det bom (dvs att spacklet inte sitter fast i underlaget) hörs det tydligt då det ger ett ihåligt
4 svar · 1,3k läst
·
L
Lekamraten: Aldrig hört talas om heller. Kök brukar vara till största delen förankrade i vägg bortsett från kököar med en spisplatta men det väger inte mer än än byrå med platt-tv. Ska man ha göra hål för byrån då enligt honom eller använda ett annat golv? Sen borde det väl krävas att golvet inte är plant utan convext på något sätt om de ska kunna bogna.
2 svar · 928 läst
v-g
v-g: Drog ut med golvraka jag inga problem alls. En sån vanlig man har i duschen innan någon förstör den med flytspackel & cement ;) Det står minsta tjocklek på de flyt jag använt iaf. Rör man omkring med flytet så blir det lösare för att sen "stanna" som det så fint kallas. Jämfor med att vibrera betong.
5 svar · 20,9k läst
nattugglan11
nattugglan11: Lägger du plattor i ett icke våtutrymme så behövs ingen fog. I våtutrymme tror jag du bör ha fog,annars blir det inte helt tätt mellan plattorna eftersom dessa inte är 100%raka när du lägger dem. Fogen är ju INTE vattentät den heller men den förhindrar att inte vatten rinner direkt ner mellan plattorna. Ju mer man kan förhindra vattnet att rinna ner under plattan ju bättre. Svenska
3 svar · 5,1k läst
v-g
v-g: Håller med tank77 strunta i krysset och kör med ögonmåttet istället. Jag körde kryss och lina på golvet men 5 plattor senare så inser jag hur det ska göras.
4 svar · 2,1k läst
T
tank77: Läs på flaskan vad det står, men det brukar vara 1 timmes torktid. Så i ditt fall är det ju lugnt om man säger så : )
1 svar · 1,0k läst
gruset
gruset: Hej, Behandlade ett grangolv i helgen med Osmo hårdvaxolja, matt. Kan verkligen rekommendera att stryka ut den med en bred jetstrykare, målardyna eftersom man ska ha på oljan mycket tunt. Lade på två skikt med tork över natt mellan skikten. Resultatet blev mycket bra. mvh/Anders
0 svar · 5,3k läst
L
ltz: Jag befinner mig i samma situation. Har följande alt. - Fingjuta en tunn kaka ovan, men vet inte hur jämn denna kan tänkas bli. - Inhandla ohyggliga mängder dessvärre dyr avjämningsmassa - Slipa betongkakan.. En diamantslipsten borde kunna få befintlig betongkaka att se hyffast jämn ut. Sista alternativet känns mest rimligt nu. Tankar?
1 svar · 3,4k läst
F
Frösvi: Behöver er hjälp. Har lackat golvet med två-komponentslack (Nordsjö Golvlack Stark) på garagegolvet (betonggolv). Nu är det så att en del av golvet har blivit flammigt. Vad jag förstått så var nu luftfuktigheten för hög. Är det någon som vet hur jag ska kunna få ordning på golvet igen? Tacksam för svar.
0 svar · 2,8k läst
2
2HOT4U: vet ej bilden hitta jag på nätet
6 svar · 2,6k läst
B
betula: Instämmer, kantslip.
3 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Nu menar jag runt rör och liknande inte att kapa hela plattor det är knäcken allra bäst till. Man blir snabbt varse att det dammar ;) Utomhus är ett måste.
5 svar · 2,3k läst
B
blåsfisken: Hej. Hur lång torktid krävs det innan jag kan belägga ett golv som avjämnats med finbetong med en platonmatta? Avjämningen skulle bli max 20 mm på det tjockaste stället och golvet kommer att ha platonmatta uppvikt mot vägg samt ventilerade golvsocklar á la Villa varm.
0 svar · 2,5k läst
P
Pucco: EPS-cement har ju funnits ett tag. Termisol har precis kommit med Cellbetong. http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong%20A4_6-sid.pdf
2 svar · 2,1k läst
GoForIt
GoForIt: Båda alternativen fungerar ju, beroende på om du vill behålla möjligheten att kunna använda den i framtiden. Vill du behålla den, och ändå flytspackla golvet, så går det ju att sätta ex. en liten hink (fylld med vatten för tyngd) över brunnen som skydd.
2 svar · 1,3k läst
1337
1337: Kör ner det till trät med en kantslip. Kör med 24- eller 36-kornigt papper så är ett trappsteg slipat på nån minut.
4 svar · 2,2k läst
1337
1337: Jag rekommenderar att du skrapspacklar med reparationsspackel, typ LIP 245 eller 230. Men du kan även spackla med fix, det lär du ju ändå ha hemma om du ska lägga klinkers.
9 svar · 7,0k läst
M
MC-HiTech: Anledningarna till att vi rev ut det var flera och en av dem var att klinken lossnade från underlaget. Ska du lägga klinker så gör det mot dött underlag, golvgips. Jag har för någon månad sedan lagt klinker på ett hallgolv, i botten golvspån, sedan två lager golvgips för att få det stumt och det är nog overkill i en hall men ... därefter primer och värmeslinga och sedan
6 svar · 9,0k läst
N
Någon utan tur: Tack:)
4 svar · 1,4k läst
M
mpontuss: Ok, tack för svaret för då kan jag ta bort den nu.
3 svar · 2,1k läst
T
TypKp: Vi tänkte köpa en sommarstuga uppe i fjällen, men det visade sig att det var en del fukt skador på golvet, för att vara exakt dethär. "När det gäller renovering är det golvbjälkar i hallen som är fuktskadade och golver♠ måste åtgärdas. Det är också rötskador på golvbjälklag under huset från krypgrund som måste åtgärdas på sikt" Det är en timmrad stuga på 120m2 med
0 svar · 1,5k läst
Besserwissern
Besserwissern: Eftersom det är rösterna du vill bli av med skulle jag rekommendera att blåsa in minull i mellanbjälklaget.
6 svar · 7,5k läst
Apprentice
Apprentice: Jag menade primer, men kan hålla med om att sviktande kakel låter lite besynnerligt. När det visar sig att en platta inte fäst ordentligt i fixen, utan ligger löst och hmmm "vobblar" kan man fuska till det med en kanyl laddad med primer som vidhäftar "glappet". Om det är riktigt att göra så eller inte spekulerar jag inte i, men förstår ni vad jag menar?
9 svar · 12,0k läst
B
bilbyggaren: Jag har drabbats av dessa och har dessvärre betalt för ett golv jag aldrig fått, har inte heller lyckats att få tillbaka mina pengar se mer på http://www.byggahus.se/forum/golv/28544-varning-foer-parkettbutiken-se-parkettstudion-se.html där fler vittnesmål finns om detta oseriösa "företag"
7 svar · 7,1k läst
V
vvs-isolerarn: Precis vad golvläggaren jag sprang på idag på jobbet sade. Det ska vara klinkers på de ställena där brunnarna är lite snea, så det bör ju inte varar några problem att räta upp det med spackel för fall finns att ta av.
5 svar · 2,8k läst
E
eme800: lsynd att ingen hade tips, vi har använt kvistlack och igår målade vi springorna, det gick åt en massa färg, som åkte ner i springorna, men vi upplever ändå att det var värt mödan. NU har vi grundmålat genom att spå ut vår Becker golvfärg med 10-15% lacknafta. Imorgon blir det att måla golvet, lägger upp bilder sen så att den som har samma funderingar kan få lite info.
1 svar · 3,4k läst
1337
1337: Avjämningsmassa (kallat "spackel" rätt och slätt) är lättare för att du kan justera det, bestämma höjd mm. Lite svårt att förklara. Flytspackel häller du ju bara och så blir det som det blir.
4 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.