Jag är i färd med att färdigställa golvet i ett kök.

Reglat 300cc
glespanel med 20mm värmeslingor
dubbla lager gips.

Nu ska jag lägga på andra lagret gips och undrar om man ska lägga golvgipset "omlott". Alltså lägga en halv skiva mot väggen så att det blir en förskjutning med en halv skiva mot underliggande gips. Eller räcker det med att jag bara lägger det ovanpå? Det övre golvgipslagret kommer att limmas på det underliggande.

Har gjort en enkel skiss hur jag tänker, eftersom en bild säger mer än tusen ord :)

golvgips.jpg

Visst är det bra att förskjuta skarvarna. Men varför lägga två lager? Det blir ju bara svårare för värmen att ta sig upp. Om det är för höjdens skull kanske det hade varit bättre att bygga upp under slingorna.

Jag lade två lager för att stödja upp och vara säker på att undvika någon form av svikt och få det helt stumt, då jag ska lägga 30 cm x 60 cm klinker på 27 kvadratmeter. Troligtvis har jag överarbetat det hela men hellre det än att det blir svikt i det. Pratade med Wirsbo som sa att det blir lite trögare men blir samma resultat om man höjer golvvärmen en eller två grader.
.
Jag håller som bäst på att lägga andra lagret och då har jag kryssat det mot det första lagret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.