Jag behöver hjälp att konstruera ett golv i ett hus i Ukraina.
I huset är både inner och ytterväggarna murade i tegel och står på socklar av natursten. Golvnivån är bara något över marknivån. Från utsidan ligger sockeln så lågt att den är jäms med marknivå.
Det tidigare golvet bestod av reglar (cirka 170 x 70) som stod uppallade på tegelstenar direkt på marken. Marken är jordblandad sand. Mellan sten och regel låg lappar av tjärpapp. På reglarna låg spontade golvbrädor (cirka 100 x 30). Golvet hade på 30 år ruttnat ganska duktigt. 50 procent av reglarna var bara mull och tio procent av golvbrädorna var ordentligt ankomna.
Vi tog i slutet av augusti in hantverkare som lade ett nytt golv av ungefär samma konstruktion. Tyvärr gick det inte att få tag på torkat virke. Allt trä var nysågat och dyngblött.
Efter en vecka började golvet mögla på ovansidan. Luftfuktigheten i rummet var cirka 70 procent, vid golvet 80. I det läget var vi tvungna att åka hem. Efter ytterligare en vecka lyckades vi få dit en avfuktare. Trots det har golvet fortsatt att mögla. I stort sett hela ovansidan är svart. På undersidan växer det även någon typ svamp. Golvet måste bort igen.
Nu är min svåger på plats och ska försöka få ordning på golvet. Hur ska han lösa konstruktionen? Det är inte så lätt att få tag på de byggmaterial vi är vana med i Sverige.
Material som INTE går att få tag på: Torrt virke, golvspån, golvgips, bred byggplast, markduk.
Material som GÅR att få tag på: cellplast, flytspackel, grus, sand, cement, armeringsjärn, armeringsnät 2mm ruta 20 mm, plast max 1 m bredd, väggips 13 mm, masonit, takpapp, silikon.
Jag har tänkt lägga ett övergolv av klicklaminat. Golvet är cirka 4 x 5 meter.
Är det någon som kan föreslå en konstruktion?
I huset är både inner och ytterväggarna murade i tegel och står på socklar av natursten. Golvnivån är bara något över marknivån. Från utsidan ligger sockeln så lågt att den är jäms med marknivå.
Det tidigare golvet bestod av reglar (cirka 170 x 70) som stod uppallade på tegelstenar direkt på marken. Marken är jordblandad sand. Mellan sten och regel låg lappar av tjärpapp. På reglarna låg spontade golvbrädor (cirka 100 x 30). Golvet hade på 30 år ruttnat ganska duktigt. 50 procent av reglarna var bara mull och tio procent av golvbrädorna var ordentligt ankomna.
Vi tog i slutet av augusti in hantverkare som lade ett nytt golv av ungefär samma konstruktion. Tyvärr gick det inte att få tag på torkat virke. Allt trä var nysågat och dyngblött.
Efter en vecka började golvet mögla på ovansidan. Luftfuktigheten i rummet var cirka 70 procent, vid golvet 80. I det läget var vi tvungna att åka hem. Efter ytterligare en vecka lyckades vi få dit en avfuktare. Trots det har golvet fortsatt att mögla. I stort sett hela ovansidan är svart. På undersidan växer det även någon typ svamp. Golvet måste bort igen.
Nu är min svåger på plats och ska försöka få ordning på golvet. Hur ska han lösa konstruktionen? Det är inte så lätt att få tag på de byggmaterial vi är vana med i Sverige.
Material som INTE går att få tag på: Torrt virke, golvspån, golvgips, bred byggplast, markduk.
Material som GÅR att få tag på: cellplast, flytspackel, grus, sand, cement, armeringsjärn, armeringsnät 2mm ruta 20 mm, plast max 1 m bredd, väggips 13 mm, masonit, takpapp, silikon.
Jag har tänkt lägga ett övergolv av klicklaminat. Golvet är cirka 4 x 5 meter.
Är det någon som kan föreslå en konstruktion?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ni kanske ska gjuta en platta istället? Gräv ur, lägg makadam och cellplast, armera och gjut 70-100 mm med betong. Låt torka ner till max 95% RF, lägg åldersbeständig plast eller annan fuktspärr över hela ytan och lägg sedan golvet.
Klicka här för att svara
