Hej

Jag är ganska nyinflyttad i ett kedjehus från -76 med garage/förråd, som sitter ihop med huset. Förrådsdelen ligger i förlängningen av garaget och har i orginalutförande samma betonggolv och typ av isolering. År -88 genomförde man en utbyggnad av huset och isolerade/inredde förrådsdelen till garaget så att det används som ett sovrum.
Jag har inga ritningar på konstruktionen i förrådsdelen, men har kommit fram till att golvet förmodligen är uppbyggt på en 45-regel med isolering emellan reglarna, någon form av plast/ångspärr och ett 15-mm furugolv lagt direkt på reglarna. Anledningen till detta antagande är att det finns ett litet hål i golvet längst ena väggen. Jag kan inte se att man lagt något golvspån.

Jag hade tänkt att lägga en heltäckningsmatta direkt på befintligt furugolv. Fästning sker genom dubbelhäftande tejp.
Eftersom det blir ganska kallt på golvet, speciellt nu när kylan börjar slå till utomhus, om man ska lägga mattan direkt på golvet eller om det finns något material man skulle kunna lägga emellan furugolv och heltäckningsmatta, vilket skulle kunna förhindra kylan i golvet lite grann? Eller kommer mattan räcka och ta upp en del av trägolvets kyla?

Man skulle kunna tänka sig lösningar med att riva upp befintligt golv och göra om konstruktionen, men det kanske inte ger så mycket? Dessutom får en sådan golvkonstruktion inte vara högre än dagens 60 mm. Detta pga rummets takhöjd inte är mer än 2,10 m på sitt lägsta ställe och jag har redan köpt måttanpassade skjutdörrar, som ska användas till en garderob i sovrummet.

Förövrigt har huset direktverkande el, men jag har under hösten satt in en luft/luft-värmepump. Eftersom sovrummet ligger längst ifrån värmepumpen så blir temperaturen ca 16 grader vid en utomhustemp. på ca -4 grader. Förvisso ska det vara lite svalare i ett sovrum, men samtidigt så är det skönt att sätta fötterna på en inte allt för kall matta på morgonen.

Tipsa gärna om lösningar eller om det är OK att lägga mattan direkt på trägolv?

Det är bara att lägga mattan på trägolvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.