Ja, jag VILL ha springor mellan brädorna i golvet. Lade i några rum för ett par år sedan och brädorna gick inte isär alls. Är jag knäpp om jag lägger dom andra golven med några mm mellan brädorna? Vill ju inte ångra mig, men tycker att golvet lätt ser ut som en plastmatta/laminat annars. Golven är vanliga billiga bauhausfurugolv som lackas.
Är det någon som vet hur svårt det är att tex vitbetsa golven innan lackning för att få en lite mer såpad look? Svårt att få färgen jämn? Slipas betsen bort vid ev framtida omslipning?

Totte_S
Om du vill ha springor kan du bara göra tvärtom vad man rekommenderar, dvs förvara golvplanken utomhus men väderskyddade, i brutna förpackningar. Den här årstiden borde det räcka med någon vecka. Ta sedan in dem och lägg dem innan de hunnit torka. Det borde göra att de torkar isär rätt ordentligt efter ett tag.
(Ska du verkligen lacka golven? Det brukar inte rekommenderas när det är massiva golv eftersom lacken ofta fungerar som lim, och sedan riskerar man att golvet spricker?)
Bets brukar tränga ner ganska djupt, så det kan bli problem att få bort den om det är det man vill.

Men slår sig inte planken om dom ligger ute i öppnad förp? Har för mig att vi öppnade något paket nån dag innan senast, och det var problem med att dom hade skruvat sig. Finns det alternativ mot bets? Att jag måste ha dom lackade beror på att jag hatar att städa... Och har flera hundar och även ett par barn, och jag är slarvig med att ta av mig skorna...

Melkerberg skrev:
Finns det alternativ mot bets? Att jag måste ha dom lackade beror på att jag hatar att städa... Och har flera hundar och även ett par barn, och jag är slarvig med att ta av mig skorna...
Då är ett betsad och lackad furugolv det minst hållbara allternativ i ditt fall . Jag skulle välja Pestorps laminat :). .Furu repas lätt och lacken håller inte så länge på mjuk träslag men det vet du redan. Betsen sitter bara på ytan och slits med.
Ang. färg - du kan avluta furu innan lack så blir golvet ljusare och inte gulnar med tiden.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.