Hej skall lägga nytt trägolv på platta på mark i ett hus som är från 1946. Jag är orolig för markfukten och har tittat på system från tex http://www.byggahus.se/forum/golv/www.torkab.se (granab golvregelsystem)

Någon som har någon annan lösning än denna? kan ju köpa stål reglar och regla upp det för hand, bara man är noga med lutning/längd osv. behöver man verkligen en fläkt som ventilerar bort fukten? räcker det inte bara med ventilerade socklar?

Skall det vara cellplast, ångspärr, golvspån sedan mjukplast och sist golv? ( i den ordningen nedifrån för att det skall vara schysst gjort?)

I dag sitter i detta rummet, ångspärr direkt på plattan, sedan dubbla cellplast 10 cm sedan mjukplast och sist trägolv på cellplasten vilket gör att golvet sviktar och knarrar. har bara rivit en del utav golvet för att se hur det var uppbyggt än så länge, kanske större överraskningar som väntar om jag river hela.

Har fått en offert att gjuta EPS cement på hela för att isolera, men det är väl inte bra för markfukten? det bygger väl in fukten? eller?

tacksam för råd/tips.

/Dave

Redigerat:
kolla på platons hemsida så ser du hur du ska göra, epscement funkar också bra men jag är osäker på isolationsförmågan jmf med ren frigolit i samma mängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.