Har precis köpt en lägenhet och ska anlita en hantverkare som ska slipa och ytbehandla furugolvet i rummet samt hallen. Behöver hjälp med att välja vilken ytbehandling jag ska välja.

Är inne på vitlasering men golvläggarkillen säger att det är svårt att få ett snyggt resultat. Eller snarare att det ser snyggt ut innan man lackar men efteråt kan det bli dåligt.

Men alla tips mottaget tacksamt.

En sak till. Kan man se utifrån bilden hur golvet är behandlat idag?

/Peter

• 5_3ibr8n93h6sadssi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser ut som om det är lackat idag. Om du är inne på vitlaserat så kan lutat och oljat vara ett alternativ. Lutet bleker träet och om man sedan oljar in golvet med olja som är vitpigmenterad så får man en vit ton på det hela. Det blir dock känsligare för fläckar än om man lackar. Jag har det i bl.a. köket nu och man får skura lite oftare. Gjorde det själv och det var inga problem, bara att följa instruktionerna...

Om det är ett golv som slits och drälls mycket på är det en fördel med lack. Vi fick också rekommendationen att inte vitlasera det, då det skulle vara svårt att få det bra. Vi lackade bara och golvet får då en lite gulaktig ton. Provade att mahognylasera ett rum själv och tycker att det blev riktigt bra, kanske är det lättare med mörkare färger.

Hursomhelst, anlitar du en golvfirma som inte tror att de kan göra ett bra jobb så hör efter med andra, alternativt välj en annan golvbehandling, tex som Sailorman ovan. Hårdvaxning är en ytterligare metod.

En kompis till mig bröt lack i vitt vilket fick golvet att se vitlaserat ut. Han la flera lager lack och det har hållt i 3 år nu med småbarn. Blev riktigt snyggt.

Tack för alla svar.

Hur är det med tåligheten på ett vitlaserat och sedan lackat golv? Spontant känns det som att en repa blir tydligare än om man bara slipar och lackar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.