[Flyttat tråden till "Byggmaterial & byggteknik" istället eftersom den nog hör hemma bättre där.]

Hej alla!

Till att börja med så vill jag säga att jag är riktigt grön på området vad gäller golvkonstruktioner, jag har bara en massa idéer och vet inte om det är genomförbart på ett smidigt sätt.

Ok, till frågan. Vi har köpt en villa från -76 med, tror jag, 22mm spångolv. Vi vill nu lägga in ett "riktigt" grangolv för känslans skull. Saken är den att grangolvet är 30mm tjockt och jag ville inte höja dörrkarmar, trösklar etc om jag skulle lägga grangolvet direkt på spångolvet, alltså flytande. Det blir väl till att riva upp spångolvet och lägga grangolvet på det "rätta" sättet mot träbjälklaget direkt. Nu till problemet :confused: Står innerväggarna på spångolvet också? Måste jag riva innerväggarna också om de står på spångolvet? Kan man såga ur spångolvet med innerväggarna kvar om dessa står på spångolvet?

Som jag sa i början, helgrön på det här och skulle vilja veta bästa sättet att få in ett 30mm grangolv i ett 70-tals hus med spångolv, har ni några svar eller idéer?

Har funderat på sk renoveringsgolv på 14mm men dessa finns inte med 250mm bredd vilket vi vill ha.

Mvh :)
/Nicolas

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.