Jag skulle vilja byta vår plastmatta i hall och kök och funderar på Forbos Marmoleum. Jag skulle vilja lägga det diagonalt rutigt men tänker att det kanske räcker att ha rutor i köket... att det blir "för mycket" annars. Finns samma material och utseende som matta? I så fall funderar jag på att lägga en enfärgad linoleummatta i hallen. Någon som har provat att lägga sådan matta?

Min mor har Marmoleum diagonalt rutigt i hall och kök. Hon är jättenöjd, jag och alla som varit på besök tycker att det är jättefint. Jag upplever att det inte alls blir "för mycket", utan det blir istället enhetligt när man binder ihop golven i flera rum. Tycker att det lätt känns som en frimärkssamling om man har olika golv i alla rum.

Jag skulle tro att mattorna finns i minst lika många färger som plattorna :)

Vilka färger har din mamma? Jag funderar på grå/vitt, var annars inne på svart/vitt men tänkte att det blir lugnare med färger som inte kontrasterar fullt så mycket...

Det jag funderade på var att använda samma grå färg som i rutmönstret i köket i hallen men det kanske inte är så smart ändå... Usch vad det är svårt att veta hur det ska bli bäst...

Min mor har Barbados och Silver birch. Blir dock lite förvånad när jag kollar Forbos hemsida, färgerna där stämmer inte alls med verkligheten!? Hos mamma är den ljusa lite vaniljaktig medan den andra är grå-brun (lite mer grå än brun).
Enklast är att låna hem flera plattor. Se bara till att de inte är nya då de från början är ganska gula (ljuset bleker bort det efter ett tag).
Visar en bild (som i den här skärmen visar rättvisare färger. (ursäkta den väldigt långhåriga vovven, detta är egentlign en före bad- och klippbild)

• Kopia av PICT3444.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som "morsan" säger så lär det finnas lika många färger i mattväg som plattorna. Plattorna har ett ytskikt som är från skurna/frästa linoleummattor. Dessa mattor kan vara lite krabbiga att lägga om man inte har vana (formen på ytan spelar givetvis roll). Behöver mattan svetsas så behöver du en svets och lite andra smågrejor (nedfällare, trekantskrapa, månkniv+släde).

kanske är ett bättre alternativ då - även om de troligtvis är dyrare än matta. Jag får besöka en golvbutik tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.