Byggahus.se

linoleumgolv

1. S
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon med erfarenhet av linoleumgolv. Har planer på att lägga svartvitrutigt köksgolv med sk marmoleumplattor. Är det svårt att lägga ? Hur är det med fläckar, tex rödvin på de vita linoleumplattorna?
    Kan man köpa extra billigt någonstans? Tex över internet ?
    Mkt tacksam för svar !

2. C
    Medlem Nivå 3

Lättstädat

Jag har nyligen lagt barbados + volcanick ash click marmoleum. Det är inte svart vitt utan snarare svartcrème. Det passar bra till våra sandfärgade väggr men sklle inte valt det till ett rum med kalla nyanser och det är nte snyggt till kritvita möbler.
    Man måste börja flägga från rätt håll och inte som vi. Vi lade först under köksskåpen för de skulle upp. Sen fick vi började i andra änden av rummet och det var inte lätt att pussla ihop där de möttes. Det blev snyggt till slut.
    Jag tyckte inte det är känsligt för repor, vi har hållt på att renovera och gått med skor och buggsmuts. Det har inte hänt något. Vi har nyligen börjat använda rummet på mer nomalt vis och märkte igår att inte ens rödbetor ovh morot ger fläckar om de torkades bort direkt. Har inte testat rödvin än, får bli på inflyttningsfesten... Det negativa är att all smuts syns så det behövs moppas av ofta. Jag är van vi mörk melerad klinker där ingen smuts syns. Men detta golvet är mycket snyggare.
    Jag skulle behöva veta vilket medel jag ska torka golvet med, har hört att det kan torka ut av enbart vatten och då går det nog ganska snabbt om jag ska svabba varje dag. Jag har golvsåpa från FAXE och undrar om det ät ok att använda?

3. J
    Medlem Nivå 1
    SF
    Vi har lagt dual plattor i kök och anslutande hall. Eller rättare sagt vi lejde faktisk bort detta med mycket gott reslutat. Vi hade inte fått det lika snyggt själva då vi inte har samma erfarenhet och tänkt som en mattläggare. Men tar man sig tid och gör en ordentlig ritning över hur plattorna ska ligga så behöver man inte få några otäcka överraskningar efter hand. Vi valde att ha våra plattor på diagonalen vilket förmodligen också är lite svårare att få snyggt utan tidigare erfarenhet.

Som golv så har jag bara positivt att säga om linoleum. Först och främst är det miljövänligt. Det är skönt att gå på, inte kallt och hårt. Det är slitstarkt, vilket är särskilt bra i hall och kök.

Carolin
    Använder SAFIR Tvåltvättvax från Nordex som bygger upp skyddande lager och gör golvet mer lättstädat. Dock måste man fuktmoppa/rengöra golvet innan. Jag blandar vanligt diskmedel och ljummet vatten. Tycker vi fått snygg finish på golvet.

4. slaskman
    Medlem Nivå 8
    Går att lägga marmoleum själv, men man måste vara noggrann och 2 st för perfekt resultat. 1 som står på golvet för att hålla emot och en som knackar det på plats. Såg sånt som golvläggare lagt in, ljust och mörkt, 0,5 mm fel syns och gör ont i ögat. Tar man tid på sig gör man det garanterat bättre själv