Hej!

Jag har tänkt lägga en schackrutig plastmatta i en långsmal hall. Problemet, som jag ser det, är att alla plastmattor jag sett har schackrutorna parallellt med mattan. Jag tycker det är snyggare att lägga rutorna i 45 graders vinkel gentemot väggarna, vilket medför antingen en massa skarvar eller en massa spill på mattan.

Någon som har sett en schackrutig plastmatta där rutorna ligger i 45 grader? Eller finns det något med lösa plattor för rimliga pengar? Eller några andra bra idéer?

Det blir ju inte särsklit mycket spill om man lägger en sådan matta med 45° vinkel. Den sneda avslutningen mot väggen blir ju en lika sned start av nästa våd. Med en lätt förskjutning i och för sig.

Jag har inte räknat ut exakt hur man smartast kan lägga med 45-vinkel, men utrymmet som ska läggas går som ett L. Med raka bitar skulle det bara bli en skarv. Med 45 graders vinkel tror jag det skulle bli typ 4 eller 5.

klash skrev:
Jag har inte räknat ut exakt hur man smartast kan lägga med 45-vinkel, men utrymmet som ska läggas går som ett L. Med raka bitar skulle det bara bli en skarv. Med 45 graders vinkel tror jag det skulle bli typ 4 eller 5.
Jo, visst blir det fler skarvar, men fortfarande inte särsklit mycket spill.
Början man i vinkeln av "L-et" blir det rätt lätt att få till det.
Prata med en mattläggare.

Jo visst går det, men finns det mattor med "färdig vinkel" vore det förstås att föredra.

Du kanske kan köpa en bredare matta för att få ner antalet skarvar?

Jo, det får ju bli någon slags kompromiss mellan många skarvar och mycket spill. Mattan jag tittat på ligger på 4-meterslängd, så det får väl bli 3x4 meter kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.