10 140 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Lägga nytt golv på vågig parkett
Hej
Jag lade för ett halvår in en ny parkett över ett gammalt trägolv som med åren har blivit vågigt. Trodde inte det skulle vara några problem men nu knarrar golvet lite väl mycket. Har därför planer på att riva upp golvet (klickgolv) och göra lite underarbete, och sedan lägga tillbaks golvet.
Är det någon som har några tipps om hur detta görs på bästa sätt? Spackla på trägolv? Tidningspapper? Jag vill hitta den bästa lösningen som inte bygger golvet uppåt (med andra ord är spånskivor eller liknande inte önskvärda) eftersom golvet jag ska lägga om möter upp ett annat golv, och jag vill inte ha någon nivåskillnad mellan dessa två golv. Tacksam för alla råd.
Jag lade för ett halvår in en ny parkett över ett gammalt trägolv som med åren har blivit vågigt. Trodde inte det skulle vara några problem men nu knarrar golvet lite väl mycket. Har därför planer på att riva upp golvet (klickgolv) och göra lite underarbete, och sedan lägga tillbaks golvet.
Är det någon som har några tipps om hur detta görs på bästa sätt? Spackla på trägolv? Tidningspapper? Jag vill hitta den bästa lösningen som inte bygger golvet uppåt (med andra ord är spånskivor eller liknande inte önskvärda) eftersom golvet jag ska lägga om möter upp ett annat golv, och jag vill inte ha någon nivåskillnad mellan dessa två golv. Tacksam för alla råd.
Redigerat:
Slipa av undergolvet med golvslip? Finishen begöver ju inte vara 100% om du skall lägga parkett uppepå.
Medlem
· västragötaland
· 43 inlägg
fick detta rådet av en golvläggare: "spackla med väggspackel för våtrum, slipa lite om det behövs"
gjorde detta för 3år sen på ett golv, funkar hur bra som helst, skruvade dock det gamla golvet först för att få bort "knarret"
gjorde detta för 3år sen på ett golv, funkar hur bra som helst, skruvade dock det gamla golvet först för att få bort "knarret"
Tänkte ställa en fråga i samband med "vågigt golv". Hur skulle det fungera om man la ett furugolv som spikades/skruvades i noten ner i det gamla golvet. Tar det upp ojämnheter och eventuellt knarr?
Kjell G
Kjell G
Tack för alla svar. Blev intresserad av lumppapps-alternativet, ska nog testa det.
Men då blir följdfrågan: om jag lägger lumppapp i de svackor jag har och sedan ett lager lumppapp över hela golvet, behöver jag då lägga foam över pappen?
Men då blir följdfrågan: om jag lägger lumppapp i de svackor jag har och sedan ett lager lumppapp över hela golvet, behöver jag då lägga foam över pappen?
Det kan ta upp vissa ojämnheter men ökar risken för knarr.Kjell_G skrev:
Pappen används istället för foam.gryden skrev:
Nu har jag rivit upp golvet och jämnat ut svackorna med lumpmapp efter bästa förmåga. Det är väl inte den ultimata lösningen men det blev en klar förbättring med förhållandevis lite jobb, betydligt mindre knarr. Än en gång tack för alla tips.
Klicka här för att svara