Jag håller på att lägga vattenburen golvvärme 20mm slang i glespanel med parkettgolv.

Golvvärme även till badrummet där det ska vara klinker.

rummet längst bort från fördelaren verkar just nu bli 82m slinga övriga slingor ca 40-60m.

Jag har möjlighet att efter badrummet gå med returen till/via del av rummet ovan och då till den mindre delen (rummet är i vinkel). Den mindre delen av rummet har en yttersnedvägg och en yttergavelvägg med fönster. jag skulle då öka på badrumsslingan till ca 56m och minska rummets slinga till 66m.

Dock så går returen från badrummet förbi ytterväggar där det väl krävs mer värme.
Samtidigt så har man väl högre temp i badrummet - så returen kanske funkar bra ( eller tom blir för varm) i rummet med parkettgolv.

kommentarer?

Inte riktigt med, men har du svårigheter att genomföra golvvärme-installationen i rätt ordning eller bli "tvungen" att dra dessa förbi kalla delar innan värmen avsätts?

En enkel lösning för att "spara" värmen till rätt rum är att lägga golvvärmeslangen i skyddsrör nere i bjälklaget och mata upp dem i de rummet som skall värmas. RSK 2417067 är lämpligt för detta.
På så sätt behöver man inte planera rördragning lika mycket, dra rören friare och kan avsluta golvvärmeinstallationen i "fel" ordning.

ok kanske skrev lite krångligt försöker igen.

är det ok att låta en slinga värma dels badrum med klinker och sedan vidare till ett sovrum med parkett?

eller finns det t ex risk att man får för varmt vid parketten?
en annan nackdel är förstås att termostaten i badrummet kommer styra värmen i del av sovrummet.

den andra delen jag funderar på är slinglängden - jag har fått uppfattningen att det är bra om slingorna inte är för långa - och gärna ungefär lika långa - jag skulle kunna minska från 82m till 66m resp öka från 40m till 56m. Har olika resp lång slinglängd stor betydelse?

Har svårt att bestämma mig för om det är bättre att minska slinglägden på bekostnad av styrningen i den delen av rummet

ang skyddsrör - det skulle nog varit bra i mitt fall - men bjälklaget är redan täckt med spånskiva.
jag har också en del problem med att jag har en flera meter transportsträcka för 4 slingor / 8 rör på en bredd på ca 60cm och senare 4 rör på bredd ca 60cm - är lite orolig att det blir för varmt - och på vad man kan lägga på som isolering 3mm tjockt på rören som ligger så nära - så att de inte a vger så mycket värme.

Ang lika slinglängd - jo, jag har också läst att slingor som är på samma fördelare helst bör vara ungefär lika långa. Antagligen var det i någon anvisning från Wirsbo, vars 17 mm-system jag har i köket.

Nu är jag inte säker på att jag minns rätt men jag har för mig att anledningen (eller en av anledningarna) är att olika längd ger olika tryckfall och om man har stora skillnader i tryckfall mellan slingor på samma fördelare kan man få dåligt flöde i vissa av dem. Jag har också för mig att man kan motverka det genom att sätta strypningar på vissa slingor men att göra det och trimma in dem rätt är nog en sak för proffs. Och det är inte jag, så lita inte för mycket på vad jag säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.