2 266 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Få ut parketten under bänkskåp i köket?
Någon som har nån bra lösning?
Har lagt golv i köket för ett par år sedan, vill nu ta bort det utan att ha sönder det allt för mycket.
Golvet är lagt från ena sidan till andra sidan där skåpen står, det betyder att jag inte kan börja plocka upp brädorna, utan måste såga ut en hel rad intill köksskåpen för att börja kunna plocka upp dem. Då kommer jag kunna få bort allt som är utanför skåpen i köket. Men hur ska jag få ut golvet undet köksskåpen? Skåpen står på plastben.
Tänkte först man skulle hitta på nån lösning med 2 st domkrafter och en balk, men tror inte det går. Regla kanske under alla skåp så skåpen vilar på reglarna, men då vilar bara bakkanten o sidorna, inte framkanten. För att dra ut golvet som en hel kaka så för ingen vikt ligga på golvet alls från köksskåpen. Måste jag verkligen montera bort hela köket? Ingen som kan trolla?
...kom på en lösning efter lite ritande. Gör en hel regelram under skåpen, fäst i sidoväggar o bakväggen, främre balken sitter fast i sidoreglarna. På så sätt är hela skåpraden vilande på ramen. Drar ut golvet, tar bort främre balken för säkerhets skull, o låter skåpen vila på benen i framkanten.
Har lagt golv i köket för ett par år sedan, vill nu ta bort det utan att ha sönder det allt för mycket.
Golvet är lagt från ena sidan till andra sidan där skåpen står, det betyder att jag inte kan börja plocka upp brädorna, utan måste såga ut en hel rad intill köksskåpen för att börja kunna plocka upp dem. Då kommer jag kunna få bort allt som är utanför skåpen i köket. Men hur ska jag få ut golvet undet köksskåpen? Skåpen står på plastben.
Tänkte först man skulle hitta på nån lösning med 2 st domkrafter och en balk, men tror inte det går. Regla kanske under alla skåp så skåpen vilar på reglarna, men då vilar bara bakkanten o sidorna, inte framkanten. För att dra ut golvet som en hel kaka så för ingen vikt ligga på golvet alls från köksskåpen. Måste jag verkligen montera bort hela köket? Ingen som kan trolla?
...kom på en lösning efter lite ritande. Gör en hel regelram under skåpen, fäst i sidoväggar o bakväggen, främre balken sitter fast i sidoreglarna. På så sätt är hela skåpraden vilande på ramen. Drar ut golvet, tar bort främre balken för säkerhets skull, o låter skåpen vila på benen i framkanten.
Redigerat:
Måste du få ut den del som köket står på? Kan inte det få vara kvar? Jag tycker det låter som väldigt mycket jobb i förhållande till vad det ger (om du inte har någon riktig lyxparkett som du behöver varenda kvadrat-millimeter av för att lägga någon annanstans)
Anders Abel skrev:
hihi, ja du har rätt, mkt jobb för det golver. kostar ju 480kr kvm o det är 2kvm. Jag är student också nuförtiden på heltid så det är lite tufft. Men ananrs får golvet ligga kvar..
ahhh, inte så dum idé inte!! att jag inte tänkte på det! lite osäker kanske om det håller, har visserligen inten granitbänk men det bör nog gå. Är lite orolig för att underkskåpen hänger inte på min vägg, utan är skruvade för att vara på plats, dock med bult o plugg i tegel. Skåpens bakstycke är inte direkt bra utan IKEA :-D Men det kanske tåls att testa.raveper skrev:
Skåpen brukar inte hänga i bakstycket utan i en vinkel som sitter i sidostycket samt att man ibland brukar sätta en regel i bakkant som som skåpen vilar på så att man får dem vågrätt.
Nä du har rätt, det finns en stålvinkel. Jag gjorde så att jag satt på benen på underskåpen, stållde in skåpet på rätt plats, stoppa in alla skåpen, justera dem allesammen med passbitar osv. Justerade benen upp o ned för exakt passning. Sedan skruvade jag in skåpen i väggen. Så mina skåp hänger inte, utan mer är stabiliserade/förankrade in i väggen - men kanske samma sak som hänger :-Draveper skrev:
Jag använde ingen bakre list som skåpen vilar på, vilket vore smart att ha egentligen. Fast det går att sätt upp i efterhand, dock flera mindre bitar.
..det löser sig :-D
Klicka här för att svara