Golv
Spiderman: Vi bygger nu en Friggebod. Golvet är oisolerat och består av råspont. Jag vill gärna skydda golvet från smuts och vatten. Kan man lägga en plastmatta/vinylmatta över hela golvet utan att det tar skada? En stuvbit kan ju inte kosta många kronor på golvaffären... Fukten borde ju ventileras nedåt... Eller?
klorena: jag skulle använda saico oljan den är otroligt slitstark
pbengtsson: ... Saken är ju den att jag har inget mellanrum på 99% av golvet. Där det är helt tätt mellan plattorna... Klarar sig plattorna då om golvet rör sig, men det kanske inte är någon skillnad jämfört med en kakelfog?
79:an: Synd att bor så långt bort, annars så har jag en hel del 2"8 m.m liggandes på logen.....
tobbe996: Tack. :-) Det "lutar" åt hårdvaxolja. Betsar dem först med 50/50 ebenholtz och mahogny.
steezo: Hej, jag ska flytta till hus och lägga in nytt golv i sovrummet, vardagsrum och badrum. Det ligger plastmatta i alla rummen nu. Min tanke är att lägga laminat i sovrum & vardagsrum, i badrummet blir det golvärme och klinker. Min fråga är om jag måste/bör ta bort plastmattor innan jag lägger på det nya golvet ?? Har hört att det kan bildas farliga gaser om man ej gör detta ! Stämmer
ChristofferH: Hej, Sambon använde lite väl mycket vatten när hon tvättade golvet i veckan, och resultatet blev att ett hörn på en stav i parketten (3-stav, lackad ask) rest sig ca 0,5 mm. "Kanten" som man känner är ca 3 cm lång längs staven, och ca 0,5 cm längs stavens kortsida. Är det någon som har tips på hur jag kan få den att lägga sig igen utan att slipa och lacka om golvet? Är på gång
Carolin: Var finns furubrädori 25x113 mm till att lägga som golv utan att ha spånskiva under?
Kurtivan: För ett år sedan slipade jag ett gammalt undergolv och försökte få till ett såpskurat dito i det qamla torpet, men vi är lite missnöjds med det. Otroligt lätt att smutsa ner och ser bara rent ut just när man har nyskurat. Därför funderar vi på att lacka golvet för att få en mer smutsavvisande och lättstädat yta. Vad tror ni, är det bara att köra på med golvlack?
Fredrik.engdahl: det är inga problem med mindre bitar ,har lagt med bitar på 2 cm . om det kommer vid dörr öppningar så brukar jag limma dom små bitarna ( under 20 cm)
TorpSara: Jag har oljat och vaxat. Det är en hall. Enligt tillverkaren bör man bara olja ett vanligt golv och köra vax endast i lokaler med högt slitage. Jag har köpt alla medel från Qvesarums byggnadsvård. Nu skurar vi det med såpa när andan faller på.
Jan-Å: 30x60 är stora plattor, ju större ju svårare att lägga rent generellt och som övriga redan skrivit det kräver ett plant underlag. Små plattor kan man alltid justera när man lagt dom men stora ligger där dom ligger, lutar dom är det bara att ta upp dom igen och börja om. Jag skulle flytspackla innan jag la så stora plattor. Jag har lagt både klinkers och parkett och laminat och
slnmalmo: Hej! Jag tänkte lägga nytt 25 mm furugolv i bottenplanet i sommarstugan. Idag ligger en korkmatta som inte är klistrad. Furugolvet behöver ju skruvas. Räcker det att skruva i korkmattan eller ska jag ta bort den o sedan lägga plywood att skruva i? alternativt är reglar, hur tätt? men osäker på hur mycket de bygger på höjden. Taxam för tips!
micklen: Har precis lagt sågad skiffer i bottenvåningen. Dock har jag redan lyckats repda det på ett par ställen. Jag har behandlat det med mapies sten imprenering tre gånger. Finns det någon där ute som vet/ har erfarenhet av hur man får bort dessa report? //Carl
Mats Sundin: Hej, vi har ett ojämt/konkavt betong källargolv som vi skulle vilja isolera med 20-50mm tjock isolering och lägga nytt golv på. Utmaningen är att hitta en lösning då golvet är slätt men konkavt och lutar uppåt mot ena långsidan och höjdskillnaden är hela 7 cm, takhöjden på båda sidor är fortfarande 213 cm. RUMMET Rummet är 4m x 5m och under delar av plattan finns kontakt med
Anelfa: Hej Har en lite äldre stuga på tomten, modell Friggebod med altan. Den är placerad på en gjuten ram av betong. Nu har vi fått riva ur golvet pga fukt under den ovanpå lagda plastmattan. Det var lagt masonit i botten. Därefter reglar 95x95 i tryckimpregnerat virke. Mellan dessa mineralullsisolering. Högst upp spånskivor. Från ena kanten (uppåt) kommer det in fukt, här var virket bitvis
nino: jamen dåså! då är det bara att blanda hälla :) K301 behöver du förvisso inte täckmåla så riktigt 3ggr dyrar blir det inte
SophieLa: Vi funderar på att lägga in plastmatta i kök och hall. Men det är nedtrampat innanför dörrarna. Det rör sig om några milimeter runt 5 mm uppskattar vi, men säg upp till 10 mm för att vara på den säkra sidan :) Vi hörde med en firma och de sa att det nog var nödvändigt med gipsskiva ovanpå spacklingen. Något som vi inte alls är pigga på, då kan vi lika gärna slänga in ett
1337: Det finns flytspackel som är till för att ha synligt, fast jag kommer inte ihåg vilka som tillverkade det. Något säger mig att det är Uzin. Var noga med att det just är för synligt bruk. Allt flytspackel tål inte att "ligga öppet." Och glöm inte att armera. Om jag vore dig skulle jag höra med Englund-gruppen.
zettra: nja, det är för att få golvet ventilerat upp i rummet. Lackfärgen stänger inne fukten och då är det risk att det vandrar ut i väggen. Men kanske har fel?
Marlen Eskilsson: Varför inte ett linoleumgolv? Miljövänligt och finns i jättemånga kulörer. Känns fräscht tycker jag. [bild] [bild]
martinbengt: alltid ångspärr när det är golvvärme, dels så kommer det fukt, dels så kan golvvärmen torka ut golvet om du inte har ångspärr, så på med plasten och lummpapp...
nino: Antar att det är platta på mark? Är den isolerad? Är det problem med fukt nu? är det en yta? eller flera rum? Är du osäker på fukten så ta dit någon som kan ta riktiga fuktprover kostar säkert några tusen men det kan det vara värt. Om vi utesluter ev. fuktproblemen så antagligen så flyter du i 2 omgångar MED primer mellan varven, fyll upp svackor och ojämnheter så det är ca 2cm
wilds: Det är nog bättre att ställa den direkt på klinkern. Det borde väll räcka med 4a på ett sånt ställe kan man tycka.
M&P: Ska lägga klinkergolv i hallen. Idag ligger där ett travertingolv (~2cm tjockt). Går det att lägga klinker på travertingolvet, eller måste jag ta bort det innan jag lägger klinkers?
Swappe: Dubbelhäftande tejp höll mina plattor på plats i allafall 2 år och en gång råkade vi spilla på en "mattbit". Lätt att ta upp och byta! Vet inte hur det hade funkat med limmade plattor? Mvh Thomas