Om ni handlar från detta förtag så se till att ha ett bra kontrakt.
Dom tar INGET ansvar vid utebliven leverans!

Utebliven leverans kan dig kosta tiotusentals kronor om det stoppar ditt bygge.
Detta har vi råkat ut för.

Detta är inget seriöst företag.

Redigerat:
Jag anser nog själv att Höganäs är helseriösa. Faktum är att de är de enda man har kunnat lita på i alla lägen. Dessutom otroligt kunniga till skillnad från byggmarknadernas representanter.

...och trevliga. :)

Babbo skrev:
Om ni handlar från detta förtag så se till att ha ett bra kontrakt.
Dom tar INGET ansvar vid utebliven leverans!
Vilken byggmaterialleverantör gör det ?

Det hade varit trevligt om Babbo skrivit lite mer exakt om vad som hänt och vad de skulle ta ansvar för.

niblom skrev:
Det hade varit trevligt om Babbo skrivit lite mer exakt om vad som hänt och vad de skulle ta ansvar för.
Visst kan jag det!
Vi har köpt samma golv till hela vårt hus hos CCHöganäs.
Första leveransen kom med 2/3-delar. Sedan ringer man och talar om att dom inte kan leverera mer....................
De två ersättningsplattor vi han tänka oss att komplettera (i samma serie fast annat format) med kan man inte heller leverera.

Nu står vi med ett halvfärdigt hus och hantverkare som inte har något att göra. Köket kan inte monteras, inte heller badrum och värmeanläggning. Kostar massor varje dag. Inte lätt att i semestertider få fram ett ersättningsgolv.
Firman har letat upp ett 20 år gammalt golv på ett lager som dom tycker vi ska ta istället.

Konsumentvägledaren anser att vi har rätt att köpa en "täckningsprodukt", d.v.s en ersättningsplatta hos annat företag och att CCHöganäs ska betala mellanskillnaden plus övriga kostnader.

Företaget avsäger sig ALLT ansvar för detta.
På butiksnivå har vi fått ett acceptabelt bemötande. På VD-nivå snorkigt, raljerande bemötande via mail, han vill inte prata med mig utan skickade fram frun ;-). Seriöst?

CCHöganäs var en gång ett fint gediget svenskt företag.
Idag ett multinationellt företag som helt saknar moral.

Jag varnar än en gång alla för att ha med detta företag att göra - i alla fall om ni bygger ett helt hus!

Beställde ni full mängd vid samma tillfälle och fick ordern bekräftad eller ville ni vid senare tillfälle köpa till mer ?

Höganäs gör ingen keramik i Sverige längre, fabriken lades ner nyligen.
De gör nog ingen keramik överhuvudtaget längre förresten vad jag vet, de är ett handelshus som köper upp utländska produkter som de marknadsför.

Vi beställde full mängd och dom visste att det var till hela huset.
Vi skulle INTE köpa till mer vid ett senare tillfälle.

Dom erkänner att dom inte kunnat leverera plattorna men vill inte ta ansvar för det.

Redigerat:
Det låter ju rejält klantigt från deras sida och jag håller med om att ni bör bli ersatta för allts besvär. Slår vad om att deras logistik har slagit fel t.ex,. att du skulle plocka ihop från flera lager och att inverntarielistor inte stämmer.
Hur som helst; kör hårt, men racka inte ner på hela koncernen p.g.a. ert "case"

För övrigt tillverkar Höganäs fortfarande keramik i Sverige, t.ex. Serie Höganäs och Sydney.

Johan Gunverth skrev:
För övrigt tillverkar Höganäs fortfarande keramik i Sverige, t.ex. Serie Höganäs och Sydney.
NEJ, Sydney-plattan finns inte längre! Tyvärr. Har sett den på plats och ville gärna haft några i vårt nya hus då vår son bor där. Även produktionen av Höganäs-plattan är nedlagd.

Jag kan också berätta att vårt första försök av val av platta inte heller fungerade.
Vi fick hem en provplatta och beställde 1 kvm för att kolla färgen. Vi fick en helt annan färg eftersom provplattan var felmärkt. DESSUTOM så var informationen på internet fel så den fanns inte i den storlek vi ville ha............

Tack för positiv "feedback" i alla fall!

Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Nopp, fabriken nerlagd tidigt 2009.
En sydneykopia görs nu av ett koncernsyskon i Tyskland. Dock är den inte på marknaden ännu.

Höganäs är enbart ett handelshus.

http://hd.se/ekonomi/2008/03/14/skrombergaverken-laeggs-ned/

Mvh

Höganäsklinker-tillverkningen är som sagt nedlagd.

Tragiskt att vi inte kunde hålla efterfrågan uppe i Svedala. Jämför känslan på ett Höganäs-klinker och italien/portugal-importen cc Höganäs sysslar med i dag.
Har lyckats få tag på ett svart restparti till badrumsgolvet, finns sedan tidigare Höganäsklinker i tvättrum och under terassgolvet.

Höganäs av idag är inte annat än ett varumärke utan innehåll..

isendahl skrev:
Tragiskt att vi inte kunde hålla efterfrågan uppe i Svedala.
Jag var själv sugen på svart Sydney men tyckte 700kr m2 var alldeles för mycket pengar.
Hade den kostat rimligt så hade den nog varit en storsäljare, tre fyra hundra hade nog varit en lämplig prisklass för att den skulle vara en hit.

Märkligt att man kan missköta ett företag på det viset. Att man inte investerat i modern utrustning är ju som att be om konkurs. Volymer får man aldrig om man är sketdyr, och har man inte volymer så får man inte råd med ny anläggning....
Man har alltså valt att inte investera och framtidssäkra verksamheten, detta redan innan Richetti uppköpet.

Attans! Min vanliga otur, alltså. När jag blir fäst vi någon produkt utgår den naturligtvis. :(
Det här är ju som att lägga ner Falu Rödfärg. Serie Höganäs och Sydney är i samma klass. Evighetsprodukter kunde man ju tycka.

Tur då att jag skaffade allt rustikrosa Höganäs som skall användas på samma gång. En del jobb kvar att göra. Bäst att vara försiktigt med plattorna. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.