14 384 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Ett måste med foam/golvunderlägg?
Hej!
Vi ska lägga ett klickgolv från Ikea i två av våra sovrum där det nu ligger linoleummattor som är i väldigt fint skick. Min fråga är om man måste lägga foam/golvunderlägg ovanpå linoleummattan? Problemet är att golvet då blir för högt så att det blir högre än trösklarna.
Hur gör man föresten vid trösklarna, sätter man någonting emellan klickgolvet och tröskeln eller lägger man bara ända intill tröskeln liksom?
/ en glad amatör
Vi ska lägga ett klickgolv från Ikea i två av våra sovrum där det nu ligger linoleummattor som är i väldigt fint skick. Min fråga är om man måste lägga foam/golvunderlägg ovanpå linoleummattan? Problemet är att golvet då blir för högt så att det blir högre än trösklarna.
Hur gör man föresten vid trösklarna, sätter man någonting emellan klickgolvet och tröskeln eller lägger man bara ända intill tröskeln liksom?
/ en glad amatör
Trösklarna tar man loss och fräser ur ett spår under dom som golvet passar i, det har proffsen här på forumet lärt mej
innan jag började kolla den här sidan trodde jag att det räckte att lägga en list i samma träslag som tröskeln ut över golvet 
Linoleum borde väl duga som foam, jag skulle prova utan alla fall om det för mer sej mer jobb än jag vill ha att lägga den. Klickgolv har ju den fördelen att man kan ta upp det igen om det visar sej inte fungera tillfredsställande, bara att göra om läggningen med foam i så fall.
Linoleum borde väl duga som foam, jag skulle prova utan alla fall om det för mer sej mer jobb än jag vill ha att lägga den. Klickgolv har ju den fördelen att man kan ta upp det igen om det visar sej inte fungera tillfredsställande, bara att göra om läggningen med foam i så fall.
Hej!
Golvet blir tystare om du lägger foam under - kan vara "bra-å-ha" i sovrum...
Denna suger även upp ev. ojämnheter i underlaget...
Avlslutade läggningen vid trösklarna (i de rum jag lagt i) ca 5 mm ifrån tröskeln,
sen mjukfog mellan tröskel och laminat. Finns golvfog olika färger, från Bostik, bla.
edit:

mvh
//Daniel
Golvet blir tystare om du lägger foam under - kan vara "bra-å-ha" i sovrum...
Denna suger även upp ev. ojämnheter i underlaget...
Avlslutade läggningen vid trösklarna (i de rum jag lagt i) ca 5 mm ifrån tröskeln,
sen mjukfog mellan tröskel och laminat. Finns golvfog olika färger, från Bostik, bla.
edit:
Inte lönt att fräsa spår under tröskeln om golvet är h ö g r e än trösklarna...Jan-Å skrev:
mvh
//Daniel
Redigerat:
Inte lönt att fräsa spår under tröskeln om golvet är h ö g r e än trösklarna...
mvh
//Daniel[/quote]
Fast ja har ju skippat foamen, då kan man fräsa
har aldrig gjort det själv men det låter coolt, klart mycket enklare att göra som Du me mjukfog förstås 
mvh
//Daniel[/quote]
Fast ja har ju skippat foamen, då kan man fräsa
Klicka här för att svara