Hej!
Måste byta ut vår parkett i köket pga fuktskada (kylen). Tänkte lägga in klinker, men vi har ett elände att besluta oss för vilken färg de ska ha. Köksskåpen är vaniljgula, väggarna, vitvaror och köksmöbler är vita. Vi har en öppning på ca 1,5m till hallen. och där finns terakottafärgade klinker. Hade först tänkt ha grå klinker i köket, men jag tycker det bryter av för mycket mot hallen. Provat med lite beiga med en aning rött i, men de ser oftast ut att vara lite rosa. Mycket tacksam för råd! Gick till en fackhandel, men där sa säljaren att jag skulle välja det jag gillar bäst för det blir bra även om det är olika färger i hallen och köket, bara man har en list emellan. Håller INTE med, för man vill ju ha en så snygg övergång som möjligt.

Någon som har några råd att ge?

Vitt kanske funkar? Nackdelen är att all smuts syns då. Annars tycker jag antracitgrått är snyggt.

Terracotta är det värsta jag vet, skulle bryta upp det omedelbart och lägga nytt.

Förstår reaktionen när man talar om terracotta, men det finns terracotta o så finns det terracotta. Det här är rätt ok, inte
a la pizzeria. Det får ligga kvar för jag har inte lust att justera trappan mm. Vitt blir därför en alltför stor kontrast. Har i och för sig sett plattor som hade lite toner av beige i det vita som skulle kunna funka. Påminnde lite i färgen om furugolv som vitoljats.Antracitgrått är snyggt och bryter inte av alltför mycket från hallens golv om man hittar rätt nyans. Det är väl till att leta efter någon av dessa.
Tack för rådet!
Anna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.