2 393 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Var bryter man för olika golv vid en dörröppning?
Har planerat att riva ut plastmattan i hallen nu till hösten/vintern och lägga in något laminatgolv istället. Funderade samtidigt på att riva bort trösklarna till sovrummen, då de ser fula och slitna ut och bara tar i dörrarna hela tiden. Om jag isåfall kör helt utan trösklar och bara sätter en sån alulist i skarven, var bör man isåfall ha skarven på dörrar som öppnas inåt i rummen?
I köket så går golvet ut och möter plastmattan i hallen jämns med väggen i hallen typ och samma sak in mot vardagsrummets parkettgolv. Där sitter dock inga dörrar, gjorde likadant med golvet till vårat sovrum och drog ut det mot plastmattan i hallen. Dock så ser det lite knasigt ut utifrån hallen om man stänger den dörren. Bör man hellre dra in det nya golvet i hallen så att det möter de andra golven där tröskeln slutar idag? Eller är det bästa att lösa det med en ny sån tunn helt platt ektröskel?
I köket så går golvet ut och möter plastmattan i hallen jämns med väggen i hallen typ och samma sak in mot vardagsrummets parkettgolv. Där sitter dock inga dörrar, gjorde likadant med golvet till vårat sovrum och drog ut det mot plastmattan i hallen. Dock så ser det lite knasigt ut utifrån hallen om man stänger den dörren. Bör man hellre dra in det nya golvet i hallen så att det möter de andra golven där tröskeln slutar idag? Eller är det bästa att lösa det med en ny sån tunn helt platt ektröskel?
Det sovrummet som inte har någon tröskel nu och golvet går ut ända mot golvet i hallen kan jag ju kapa av mitt i nu i efterhand. Även ett av de sovrum som jag tänkte ta bort tröskel på kan jag lägga ut golvet till mitten av dörrposten då jag har kvar nåt paket av det golvet ännu. Det sista sovrummet kan har jag inte golv att komplettera med, fast jag har tänkt byta golv där nån gång senare. Får se om jag gör så att jag möter golvet där inne med golvet som blir lagt i hallen eller om jag istället köper såna platta ektrösklar. Det borde väl inte vara några problem att hyvla ner ena sidan på dem ifall golven skulle skilja 1-2 mm i höjd och sen limma dem med silikon?
Klicka här för att svara