Skall lägga parkett i köket ovanpå plastmattan. Hur gör jag med socklarna under köksskåpen? Går de att ta bort och ersättas med nya så att golvet kommer under socklarna? Vill helst inte behöva ha en smyglist mot socklarna.

Hur gör jag med lådan till vänster, det nya golvet är 15mm och det kommer bli tight att få ut lådan, se bild.

• IMG_1607.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går de att ta bort
Omöjligt att svara på. Ibland (oftast?) kan skåpen vara fast byggda på socklarna. IKEA-kök har lösa socklar som sitter med "clips" på skåpens ben.

Hur gör jag med lådan till vänster
Om den sitter på utdragbara beslag så kanske du kan höja dessa de 15 mm samt kapa överkant på frontstycket 15 mm.

Om du gillar verktyg och det är svårt att ta bort socklarna så kan du handla en "multimaskin" t.ex. Fein (dyrare) eller Bosch (biligare) och kapa bort16-17mm på sockeln nedtill och sedan låta golvet gå in under det. Lägg en bit golv som distans och sedan är det bara att kapa.
Lådan får du försöka höja eller ändra dimensionen på. Men det enklaste är väl att slå igen den med en sockel, känne lite tokigt att ha en låda nere vid golvet som man måste ligga på knä för att kunna använda.

Bygga igen sockellådan? Nja, sockellådor är i mitt tycke ett väldigt bra sätt att få ytterligare förvaring för kökssaker som används mer sällan.

Om du tar bort plastmattan så vinner du ju ett antal millimeter. Det kanske räcker för att få tillräcklig frigång för lådan. Kanske även går att montera loss fronten på lådan och montera tillbaka den lite högre.

Om sockeln är lös så står skåpen på ben. Då är det lätt att ta bort sockeln och kapa ner den lite. Sitter den fast så står skåpen på en spikad ram. Men det hindrar oftast inte att fronten går att bryta loss så du får in golvet en bit och kan montera ny sockel.

• Gilla
LivingGreen8
  • Laddar…
Kanske kan sätta en ny sockel utanpå den gamla? Då kommer ju golvet täckas av den nya sockeln och jag behöver inte riva den gamla.

Ja, det bör inte vara några problem.

jag tänker sätta ny sockel utanför den gamla..verkar enklare än att ta bort den som sitter där..
får väl kapa av 14mm.. på den nya sockenn..och sätta ovanför trägolvet

Varför inte bara kapa av 14mm på den befinliga sockeln och sticka in den första golvbrädan? Är det för att du saknar verktyg för det eller vill få en ny sockel på plats?

Paul-Staffanstorp
Är det lösa socklar som går att ta loss hade jag valt att ta loss dem och kapa ner dem, och efter golvläggningen är det bara att trycka tillbaka dem.

Är det fast sockel så hade jag lagt golvet mot den gamla sockeln
(- distans) och sen hade jag passat till ny sockel och limmat utanpå den gamla befintliga.

Sockellådan går att bygga om ifall man är lite händig, men i detta fallet hade jag nog struntat i det eftersom det är för mycket jobb för det lilla utrymme man får.

Har lagt golvet nu och lådan funkar med det nya golvet :)

De gamla socklarna fick sitta kvar, sätter nya utanpå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.