2 547 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Klinker i garage ..
Jag håller på att bygga ett 62 kvm stort dubbelgarage där jag ämnar lägga garageklinker på golvet.
Betongplattan är byggd på 30 cm cellplast samt dränerat runtom, och min fråga lyder om jag bör lägga någon form av fuktspärr på betongen innan jag lägger garageklinker?
Jag har sett rekommendationer för både och, de som inte rekommenderar fuktspärr förklarar det med att betongen bör "andas" varför man inte ska lägga fuktspärr under klinker.
Någon med erfarenhet som kan komma med tips? Tacksam för alla svar.
Jag kommer inte att använda garaget för att exempelvis tvätta bilar eller dylikt, utan den enda fukten kommer att vara smält snö från bilarna.
// Micke
Betongplattan är byggd på 30 cm cellplast samt dränerat runtom, och min fråga lyder om jag bör lägga någon form av fuktspärr på betongen innan jag lägger garageklinker?
Jag har sett rekommendationer för både och, de som inte rekommenderar fuktspärr förklarar det med att betongen bör "andas" varför man inte ska lägga fuktspärr under klinker.
Någon med erfarenhet som kan komma med tips? Tacksam för alla svar.
Jag kommer inte att använda garaget för att exempelvis tvätta bilar eller dylikt, utan den enda fukten kommer att vara smält snö från bilarna.
// Micke
Om du fuktspärrar bör du låta betongplattan torka upp ordentligt innan. Allra lägsta fukthalten du bör ha är 85% rH, men jag tycker du bör sikta på minst 75%. Denna torrhet kan ta 1/2 år och upp till 2 år att uppnå, beroende på torkförhållande t.ex.
Personligen vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas rekommendera, det finns väl för och nackdelar med båda.
Personligen vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas rekommendera, det finns väl för och nackdelar med båda.
Klicka här för att svara