Jag ska byta golvet i hallen och i vardagsrummet och har ett par frågor. Jag vill helst lägga golvet i båda rummet utan att lägga någon typ av list på golvet där dörröppningen är. Hur ska jag göra? Var börjar jag och hur gör jag när jag kommer till dörren?

Sedan så funderade jag på att lägga golvet på det gamla, något negativt med detta? En av anledningar är att jag tog loss en liten bit och under golvet var det massa sand/spån, har aldrig sett något liknande och det är endast så i vardagsrummet. Testade att skruva ner en skruv, den gick ner 4cm och kände inte av någon betong.

Planritning (ej skalenlig) Golvet ska läggas Vänster/Höger
planritning.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Redigerat:
Innan du börjar mäter du så att en bräda slutar i öppningen. Sen kapar du den första (längst "ned" på bilden) så att det blir så.

Är det inte bäst att börja lägga i dörröppningen? Vad menar du med första?

Kan någon också svara vad det är för spån/sand under golvet? Är det något negativt att lägga nytt golv på gammalt, vad ska man lägga mellan? Något jag bör tänka på?

Det är vanligt att man (alla fall förr i tiden) fyllde bjälklaget med sand innan man la parkettgolv, kanske under andra golv också men det vet jag inte. Så det är inget konstigt med det, bara som det ska vara.
Är gamla golvet ok? alltså inget gung och knarr tex så är det inget problem att lägga det nya uppe på, att riva upp golvet med sand under är ingen roligt idé alls för att få sanden plan igen är inte lätt har jag förstått även om jag inte provat.
Mellan nya och gamla golvet lägger man nån slags dämpare, finns i olika utföranden och material förslagsvis väljer Du det som tillverkaren av ditt nya golv tillverkar/rekommenderar.

Om jag förstår dej rätt ska Du lägga nya golvet längs med öppningen? I så fall skulle jag börja vid öppningen i nåt av rummet och sen lägga åt bägge håll bara (kontrollmät först så inte Du får en 3 cm rimpa på slutet i nåt av rummen för så kan man inte ha :)) å så hoppas att det håller ihop för man kan få problem med att få skarvarna att hålla ihop när man lägger golvet så i 2 rum utan tröskel. Jag har gjort det i våra tonårsrum i källaren fast på andra ledden och det har delat sej under vintern i 2 skarvar trots att golvet legat 5-6 år utan problem. Det finns ett längsta mått också som Du kan lägga ett golv utan att ha mellanrum/tröskel varierar från golv till golv men brukar ligga mellan 8-12 m.

Jag valde att göra en tröskel, eftersom höjden mellan hallen och vardagsrummet skiljde det sig.

Jag har nu tänkt att lägga nya parkettgolvet ovanpå det gamla i vardagsrummet, men det gamla är lite ojämnt på vissa ställen. Ska jag fixa till det, om ja, issåfall hur gör jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.