Hej. Jag har nyligen lagt in nya massiva obehandlade furugolv i huset, 180x30mm. Jag har bestämt mig för att luta och vitsåpa golven och så har jag nu gjort. Problemet - det blir ojämt och flammigt!!! Hur gör ni?? Jag har provat vanlig mopp, skumgummimopp och rotborste, inget blir riktigt bra. Jag har gjort enligt följande: blandat till vatten och såpa, hällt ut lösningen på golvet och sedan försökt att arbeta ut det jämt över ytan, låtit det torka och hoppats på bra resultat - men NEJ!!! I hörnen och vid golvlisterna blir det mer eller mindre vitt än övriga golvet. Varje gång jag stannar med moppen, alltså när jag för den fram-och-tillbaka, blir det mer markerat med vitt. Varje rörelse syns. Är det så det ska vara och att det med tiden slits in??

Som sagt, hur har ni gjort??? :S

Det är viktigt att arbeta i trädets riktning, alltså längs med varje planka. Jag på förde på lite åt gången och så rörde jag hela tiden i spannen så att pigmenten rördes upp och inte bara flöt till botten.

Om det inte är din teknik det är fel på så kan det kanske vara de nya brädorna som suger ojämnt. Då kanske du ska slipa över golvet så att alla brädor får samma yta.

Kallt vatten!
All såpning måste ske med kallt vatten, inte varmt. Varm vatten kan få det att bli flammigt och gråtråkigt förstört trä, men det kanske du visste redan. Sedan kan man med fördel blöta golvet med bara vatten innan man tillför någon såpa, då såpa direkt på torrt trä kan också orsaka fläckar som är svåra att få bort.

Jag pratade med en "expert" på gamla hus och han hade såpat många golv. Han sa att man alltid ska såpa med kokande vatten första gången man såpar, detta för att få trät att öppna upp porerna och vara mer mottaglig för såpan. Det låter ju som helt tvärt om mot kallt vatten........???

Jag har googlat och läst i ett ofantligt antal forum om vitsåpning, resultatet är........lika många olika åsikter som personer som såpat sitt golv. Problemet är bara att det aldrig står hur de som fått ett bra resultat har gjort. Svabbat, moppat, skurat, kört med trasa, mycket vatten, lite vatten, låta det torka in, torka av, lite såpa, mycket såpa osv osv osv, det vore kul å höra exakt hur de som såpat med ett bra resultat har gjort. Och blev det bra direkt eller tog det en tid för golvet att "slitas in"? Som sagt, inte helt enkelt.......

Ok, jag har vitsåpat (såpa med kalk) flera golv. Såhär går jag tillväga.

- Jag blandar kallt vatten + såpa, ca en dl per 5-7 l vatten
- Borstar in detta, rejält blött över golvet och gnuggar ordentligt i träriktningen.
- Rakar sedan upp överflödigt vatten med en gummiraka (MED VITT GUMMI, INTE SVART).
- Eftertorkar med torra trasor så att inga ansamlingar finns kvar.

Lycka till

• Gilla
Rch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.