Har en fundering på regling till en klinkergång i kök 60x360cm. Rivit befintligt underlag (parkett+plastmatta+golvspån) för att få plats med elektrisk golvvärme.

Botten består av bjälklag 60 c/c och frågan lyder:
Räcker det att lägga råspont 17mm och sedan på med flyt, armering o kabel, avsluta med 60x30x9 klinker?

Det finns möjlighet att med lite merarbete regla på längden, då får jag lägga råsponten på korta hållet=mer sågning.

Kjell G

Varför råspont till att börja med? Har du inte plats för 22mm golvspån? Betydligt styvare!

B
samma fråga som ovan

svaret får bli - troligen inte. Anledningen är att det helst inte ska bygga över omgivande parkett. Klinkersen utgör en smal gång framför köksskåpen i ett öppet kök.

Finns det alternativ till råsponten? Trodde att det var väl så stabilt som spån, det ligger ju på taken o bär upp både pannor, folk o snö? Med större c/c dessutom?

Kjell G

Då får du lägga bärläkt också för den hjälper till en hel del att bära upp pannor och snö... ;)

Några fler förslag?

Kjell G

Ett tak med 17mm råspont rör sig ganska mycket när man går på det. Det är absolut inget som hade gått att sätta klinkers på.

MaZtoR skrev:
Ett tak med 17mm råspont rör sig ganska mycket när man går på det. Det är absolut inget som hade gått att sätta klinkers på.
Ok.

Antagligen kommer jag att försöka regla/förstärka så att det blir 30 c/c och då är det inte längre nåt problem, då slipper jag förhoppningsvis "gör om, gör rätt" :)

Kjell G

Mikael_L
Har du koll på ifall råspont öht är ett godkänt underlag?

Jag undrar bara, har noll koll ...:blushing:

Borde väl gå att staga upp golvet med tvärgående reglar mellan golvåsarna just där du ska lägga klinker? Om man sätter ganska tätt med typ 2tum4 så borde de väl bli stabilt? (Obs, jag är ingen byggare, så lite inte på vad jag säger.. någon här som vet bättre kan säkert säga om de går eller ej.. känns bara som att de borde bli stabilt)

Mikael_L: inte funderat på det, antar att du tänker på flytspacklet? Det behöver ju vara tätt förstås så spacklet inte rinner iväg. Materialet som sådant borde väl inte vara problem men läckage är ju onödigt.

Rrrrr: Ja, och det kommer att bli en sån konstruktion, bara lite jobbigt eftersom det är olika höjder på bjälkarna, man får trixa o sala vid varje mellanrum x3. Men det ska nog gå!!!

Kjell G

Mikael_L
Kjell_G skrev:
Mikael_L: inte funderat på det, antar att du tänker på flytspacklet? Det behöver ju vara tätt förstås så spacklet inte rinner iväg. Materialet som sådant borde väl inte vara problem men läckage är ju onödigt.
Tja, jag tänker väl inte på något speciellt. Det är nog mest att jag inte stött på (eller hört om) utförandet med råspont - flytspackel - klinker, vilket gör att jag undrar om det beror på att det är olämpligt eller t.o.m "förbjudet".
Men flytspackel på gammalt trägolv tror jag att jag sett någon göra någon gång (i något av fixarprogrammen på TV vill jag minnas) och det skiljer ju inte speciellt mycket mot råspont än tjockleken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.