Jag har nyligen lagt nytt golv i flera rum i lägenheten. Nu har jag upptäckt mystiska fläckar på golvet, de syns bara i släpljus, men de är väldigt många (uppemot 20-30 fläckar kvm på vissa ställen). Jag har tapetserat efter golvläggningen men täckte då golvet och efter detta tvättades hela golvet av med bara vatten,
Bilderna visar en yta som jag innan fotograferingen torkade med en disktrasa för att försöka få bort fläckarna.

Har ni några tips på vad dessa fläckar är för något?
Är dessa underlag för reklamering och i så fall har jag rätt till ersättning för att jag måste göra om själva arbetet?

• IMG_0640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0643.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0646.jpg
    Skapa konto
Ska kanske tillägga att golvet är ett laminatgolv från kronotex.

Är det ingen av er som varit med om liknande, eller som har någon idé om vad det kan bero på?
Kanske någon som själv haft problem med detta?
Skulle vara skönt att kanske ha lite mer kunskap innan jag hör av mig till företaget (bjoorn.se).

Går de inte bort med rengörningsmedel?
Har du några plankor kvar som inte blev lagda och har dessa också fläckar.
Ett alternativ är att märkena är från trappstegen som du använt vid tapetsering och skyddspappen gett små avtryck. Vad för skyddspapp använde du?
Ett annat alternativ är att de är från fabrik och packningsmaskinerna, då borde de vara hyfsat symetriska.

Du skriver att golvet tvättades med vatten. Hur mycket vatten då? Skulle inte våga röra ett sådant golv med ens knappt en mycket väl urvriden trasa. Vattenfläckar helt enkelt? Där det varit små hål i lacken som gjort att den rest på sig.

Det mesta på ett blankt golv syns väl i släpljus, t ex fettfläckar som ju är svåra att få bort med bara vatten. Jag skulle testat med sån där undertrasa i microfiber, fuktade men väl urvriden.

Lim?
Skoavtryck?
Fett från händerna?

Går det inte bort med Aceton, har du problem.
Testa på en sep planka. Laminat ska klara av aceton.
I värsta fallet får du vaxa den om det var du som orsakade detta. Annars har man nåt som heter GARANTI!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.