1 581 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Stort cc till golvspån
Har ca 100-110 cm cc mellan grova timmerbjälkar i golvet. Har legat råspont på detta. Nu kommer det bli golvspån, glesning med gamla råsponten, vattenburen golvvärme, någon form av klickgolv och på detta skall ett kök ställas. Åsikter? Måste jag regla mellan? Blir det för "svajigt"? Kommer dessutom att såga ur några golvbjälkar lite då avloppet skall flyttas. Ser dock inte detta som något bekymmer. Eller? (rejäla timmerstockar)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Japp. Regling behövs. C/c 600 behövs för i princip alla golvspånskivor. Glöm inte att limma (och skruva) mot bjälkarna.
Varför inte lägga gles med 28x120 eller liknande (om du ska dra 20mm golvvärmeslang a'la Uponor och sedan golvspån på det? Då borde det spela mindre roll att du har 100-120 cc mellan golvåsarna. Jag sitter i nästan exakt samma sits som du och för mig blir det 21x120 mm glespanel över hela golvet, slang mellan glesen och sedan golvspån ovanpå. Enda sättet det går att lösa på ett vettigt sätt utan att regla om hela bottenvåningen vilket jag absolut inte vill eller har tid med.Marc E skrev:Har ca 100-110 cm cc mellan grova timmerbjälkar i golvet. Har legat råspont på detta. Nu kommer det bli golvspån, glesning med gamla råsponten, vattenburen golvvärme, någon form av klickgolv och på detta skall ett kök ställas. Åsikter? Måste jag regla mellan? Blir det för "svajigt"? Kommer dessutom att såga ur några golvbjälkar lite då avloppet skall flyttas. Ser dock inte detta som något bekymmer. Eller? (rejäla timmerstockar)
Har redan reglat i extra och fått lösull iblåst i golvet. Så nu är det resten som skall göras bara ;-) Tror inte det kommer göra så mycket att golvet höjs lite. En svag nivåskillnad mellan rummen kommer knappast att märkas.
Klicka här för att svara