Golv
Softdebbie: Hej! Jag och mannen har varit och tittat på ett underbart 30-talshus i helgen. I stora delar ligger ekparkett i ruta, men på ett ställe hade det stått ett skåp tidigare som ägaren hade tagit bort och då visade det sig att golvet (parketten) var lagd runt skåpet. Under blottades ett fint plankgolv. Även på andra ställen i huset kan man skymta plankgolv. Nu blir jag ju väääldigt sugen
hokanp: [citat] Sedan är det lite fel att säga; Gips eller flytspakel är det som behövs för att komma upp i böjstyvhet. Har du dåligt bjälklag så har det ingen betydelse hur mycket gips eller flytspakel du har,kommer ändå inte att hålla. Viktigt att inse att det är en kombination av båda. Gipps och flytspackel ska i första läget se till så att du inte får en formförändring av
fsn: Är det en gammal lägenhet? I äldre lägenheter (slutet 50-talet?????) så är det inte ovanligt med rågjutna och relativt ojämna betongbjälklag som sen fick ett lager sand som utjämning och parkett på det. Kan ju mycket väl vara ett sån golv som gjorts om och att ojämnheten (eller stora delar av den) finns redan i betongen om dom inte har brytt sig om att flytspackla. Alternativt att
Edvuld: Jaha, du menar så, då missförstod jag. Jag tänkte inte på hur plattorna var sågade, utan hur mönstret blev i slutändan.
Sommartorparn: För några år sedan fick jag tips på detta forum om att behandla mina linoleumgolv med vax. http://www.byggahus.se/forum/golv/79976-skoetsel-av-linoleum.html Innan jag strök på vaxet skurade jag noga rent dom, men sedan har jag bara haft lite vax i rengöringsvattnet ibland när jag torkat av dom. Det sägs ju att vaxet både rengör och skyddar, men nu har mitt köksgolv ett grått och
para: Vi målade trappan vit och la svart Sisal liknande matta i stegen. Eldade med tändare runt omför att det inte skulle fransa sig och det har funkat i 2år nu. Svart matta kommer vi dock inte välja i nästa hus.... allt damm och skräp syns direkt och den behöver sandigas varje dag för att se ren ut.
Bödde: Vi har använt Osmo oljevax. Hårt, slitstarkt, skönt att gå på. Kan dock bli halt om man lägger på för mycket... Detta är således mitt tips!
kalifen: Jag har ett rum med furugolv som jag tagit fram och slipat. I ena hörnet ligger en betongplatta som har väldigt grov yta (cirka 40*120 cm). Jag har slipat ner betongen något för att komma under trägolvets nivå. Nu skulle jag vilja få en jämn och slät yta och undrar vad som är bäst att använda. Golv och plattan ska målas helt vita med täckande färg. Vad är smidigast och bäst att
Hubbe2: Japp det går. fördelen med den gamla typen av golv. Kostnadmässigt så går det nog på timme, räkna med en 5-700kr timmen och några timmars jobb.
Restles: Hej, Nej. :P Kan ingen svara på våra frågor?
bjorne8: Ska tänka på det till nästa gång, hade underlättat lite:) Fick rådet att flytspakla tunnt över hela golvet vilket funkade bra till slut, lite omständigt men fick jobbet gjort.
Moltas: Har nu rivit upp halva golvet för att ta bort skråskruvarna. Kommer ersätta med skruvar ovanifrån som efter ett par år kommer ersättas med finare spik.
Wirex1: Jag tycker det verkar som att de som varit missnöjda med golvet valt golv med glansig yta och de som varit nöjda de med matt (t.ex antikstyle). Eller misstar jag mig? =) Känns som ett glansigt golv blir fulare fortare? Eller? Det är ju inte så stora pengar om man ska lägga ett ikeagolv, så det kanske inte gör nåt om det blir fult efter några år bara? Man kan ju ha otur med ett dyrare
Neta: Våra snickare avrådde att ha en glasskiva under kaminen, pga att golvet kan resa sig när man sätter silikon runt glasskivan. Han talade om att friskriva sig från detta. Är det någon här som har en glasskiva som kaminen inte står på, dvs man har gjort ett urtag. Jag förstår dock inte varför det skulle var bättre att ha en glasskiva runt om kaminen ur golvsynpunkt (ev resning). Men om
kenicoar: Hej: Enligt Anticimex undersättning hela golvet (65m2) måste byta och ersätta för ny material. Hur mycket kan det kosta per m2?. Åtgärdsförslag Åtgärdsförslaget blir att fortsätta med samma åtgärd som redan är utförd i sovrum. 1. Befintlig golvkonstruktion i vardagsrum, hall och kök rivs ut och betongplattan friläggs i samtliga berörda utrymmen. 2. Innerväggssyllar samt
1337: Är golven hyfsat plana kommer det med största sannolikhet gå bra att lägga ovanpå utan något mellan plastmatta och parkett. Ska du ändå ha något emellan så kör på grålumppapp.
cidoria: Jag med mina en miljard frågor. Hur sätter man fast en övergångslist?? Ska man borra fast den i betongplattan ?? Ska man då ha fuktspärr under ??? Eller hur sätter man fast den??
onetrickpony: Bröt upp skiten själv. Tydligen är det någon elektronik där bakom. Kanske till för att montera eluttag?
bumpaberra: Kvalitetsansvarig (KA) brukar mäta fukten. Ansvaret är ditt om du har delad entreprenad.
cheetah1: Ja, precis, cement köper du ju när du själv vill blanda till det som du vill ha det, exempelvis om du vill blanda i lecakulor eller EPS eller nåt annat till egenpåhittade specifikationer, eller om du helt enkelt vill ha bättre kontroll över specifikationerna, vilken ballast du använder osv, så till det syftet du ska ha det till går det nog på ett ut rent kvalitetsmässigt.
myrstack: Byggplast eller ej så skulle jag nog övervägt att köra med de färdiga plattorna som tex Uponor har som består av spårad cellplast sammanbyggt med värmefördelningsplåt direkt för att slippa ha golvspån i konstruktionen. Finns säkert flera tillverkare som kör med dom. Vad för typ av rum ska det bli? Förutsätter att det inte är ett badrum du planerar så
Tjodjuret: Ligger listerna an mot golvet, kan det vara lösningen att göra en springa där. Om det går tillbaka, kan jag inte garantera, men man får väl ge det lite tid.
problemfinnaren: Jag körde med lumppapp i olika antal lager i "öar" på ett golv som passar din beskrivning. Vägdes av med långpass. Frustrerande var det innan jag till slut var hyfsat nöjd. Ovanpå det ett Kährs ekparkett med klickfog. Jag kom nog inte i närheten av Kährs jämnhetskrav på underlaget och visst knarrar det lite här och där, men efter ett par år har det har inte gått isär någonstans.
eviljava: Det beror på vilken finnish du vill ha på golvet. Har du höga krav är det naturligtvis en total omlackering som skall till. Bryr du dig inte så mycket kan du ju försöka bättra på, eller lägga över en matta. Personligen hade jag slipat och gjort om allt från grunden, sedan hade jag monterat "möbeltassar" på stolsbenen, för att skydda golvet.
eviljava: Du skriver att det ligger en ekparkett där idag. Varför inte slipa denna och lägga på hårdvaxolja? Du får en levande yta (mycket skönare än lackade golv t.ex.). Samtidigt blir den hård och hållbar. Jag har slipat min parkett hemma och lagt hårdvaxolja. Jag trodde att golvet var utom räddning p.g.a. stora repor, men nu ser det ut som om det vore sprillans nytt!
Matti_75: Det går att ha plast under betongen men behvs ej. Se bara till att du har rätt fukthalt i betongen innan du lägger golvet. Varför tejpa skarvarna? Bara att lägga ut betongen rakt uppifrån och inte låta den flyta ut då lyfter isoleringen tom med vanlig betong. Den självnivellerande betongen heter SKB och finns att beställa hos betongstationerna. Men du måste gjuta med laser och ha en