Någon som kan ge tips på vart som är bästa att börja lägga golv i ett vinkelrum på 40 kvm
långa väggen eller inne i vinklen (lilla väggen)

Långa väggen!!! Om du har någon grads skillnad (dvs att det inte är exakt 90 grader) får du en mindre längd som avviker om golvet är i linje med långa väggen.

ok om jag kommer in i rummet och till höger o vänster om mej har jag fönster ! ska kortsidan eller långsidan på golvet vara mot fönstren ?

Man brukar säga att man ska lägga golvet längs med ljuset, men jag tycker inte det spelar så stor roll. Lägg golvet efter den längsta väggen. Det är enklast.

Det är sant som Anders säger att man brukar vilja lägga golvet längs med ljuset, men när ljuset kommer in på kortsidan så spelar det inte så stor roll. Följ Anders råd och lägg längs långsidan.

Längs med huset är annars en bra grundregel, men bryter man mot den så gör det konsekvent i så fall. Golv som ligger åt olika håll är störande för ögat om man ser dom tillsammans men även om dom ligger i rum efter varandra.

japp jag la det efter längsta väggen ! men enligt mej så skulle jag ändå vilja ha det åt andra hållet, så att kortsidorna på planken är mot mej när jag går in i rummet . lagt golv ligger :)

Om man som vi har panel i taket är det ganska viktigt att lägga golvet i samma riktning, annars känns rummet rutigt!

En annan faktor är att rummet ändrar proportioner beroende på hur det läggs. Det är enklare att lägga längs den långa väggen, men ett långsmalt rum känns då ännu mer långsmalt. I vårt sovrum hade vi ignet val, på grund av paneltaket. Vardagsrummet uppe är kvadratiskt, men där måste vi ändå lägga i samma riktning som taket, och som i sovrummet, särskilt som det är skeppsgolv med svarta skarvar.

Sedan är det reglerna om ljusinsläppet, riktningen ska då väljas så att skarvarna inte ger skuggor, men detta brukar få vara den sista regeln.

wbghandi skrev:
japp jag la det efter längsta väggen ! men enligt mej så skulle jag ändå vilja ha det åt andra hållet, så att kortsidorna på planken är mot mej när jag går in i rummet . lagt golv ligger :)
Men om du nu ville ha det på kortsidorna, varför gjorde du inte det då?

Framgår inte om du har golvvärme (vatten) eller inte. Om du har det måste golvet läggas vinkelrätt mot rörens läggriktning. Kanske lite knepigt efteråt men i alla fall är det så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.