Är lite kluven, frågar omkring och folk påstår att de ena är bättre än det andra.

Huset har torpargrund, ska jag fylla detta med singel, isolering, armering och golvvärme.
Eller ska jag behålla träbjälklaget och bara byta ut isoleringen samt dit med golvvärmen.
Tanken är ju att jag ska ha klinker på hela nedervåningen..

Kanske dumma frågor, men frågar man inget får man inget veta.

tacksam för svar.

Tyresö
Båda allternativen är genomförbara, så det hela handlar bara om hur mycket du värderar komforten med en betongplatta pga en betongplatta blir ju betydligt dyrare än ett träbjälklag. Husets värde ökar ju mer med en betongplatta.

Kan du ta den extrautgiften för en gjuten platta, så skulle jag rekommendera dej att välja det.

´Okej, tacksam för svar. Hur ska man gå tillväga då?
Gjuta upp en klack innanför torpargrunden sen i med singel, isolering och resterande?

Tyresö
Du kan antingen göra så, eller så kan du höja hela marken med sprängsten eller någon krossprodukt. Du kommer säkert på en lösning på vad som är enklast för just ditt hus.

Okej, Tack ska du ha :) Men det är ju som du säger, lättare att behålla träbjälklaget.. Hoppas fler kommer med sina synpunkter :)

Vi vet ju att Tyresö är mr. Betong, så han förespråkar naturligtvis betongen.
Själv tror jag det är bättre för miljö och plånbok att skippa betongen - och tänker göra just det.

Tyresö
"Haavard"

Hahaha, jag erkänner att jag är väldigt partisk i frågeställningen.

Haha, aa har läst en hel del nu på forumet och Tyresö dyker upp ett antal ggr, där han gärna förespråkar betongen.

Men uppskattar alla svar på mina frågor så.

/Mathias

Beror väl på hur stabilt ditt nuvarande golv är. Skulle jag lägga klinker i mitt hus hade jag fått styva upp det med betong under. Tror inte det hade varit nog med golvgips.

Har du tänkt ha spårade skivor och plåtar till golvvärmen i träbjälklaget?

Vad är det för hus? -50tals villa eller 1880tals torp?

//AA

Fungerar din torpargrund idag? Om du inte har problem med den är det väl onödigt att bygga om hela grunden?
Men du får se opp lite innan du isolerar. Det kan hända att grunden har hållit sig just på grund av att den värms upp uppifrån på grund av den bristande isoleringen. Om du för ändrar för mycket kan du ändra förutsättningarna och råka ut för oönskade bieffekter.

Jag har tänkt att byta ut bjälklaget sen, fräsa ner plåtarna i bjälklaget och lägga skivor ovanpå, därefter flytspackel och klinker.

Det är bygg 1946, senaste 10 tal åren enbart brukat som sommarhus.

Har klurat lite och låter de förbli träbjälklag. Ska ändå riva upp det för ska gjuta upp en klack för sedan kunna montera spiraltrappan. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.