2 412 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Träbjälklag Vs Gjuten platta.
Är lite kluven, frågar omkring och folk påstår att de ena är bättre än det andra.
Huset har torpargrund, ska jag fylla detta med singel, isolering, armering och golvvärme.
Eller ska jag behålla träbjälklaget och bara byta ut isoleringen samt dit med golvvärmen.
Tanken är ju att jag ska ha klinker på hela nedervåningen..
Kanske dumma frågor, men frågar man inget får man inget veta.
tacksam för svar.
Huset har torpargrund, ska jag fylla detta med singel, isolering, armering och golvvärme.
Eller ska jag behålla träbjälklaget och bara byta ut isoleringen samt dit med golvvärmen.
Tanken är ju att jag ska ha klinker på hela nedervåningen..
Kanske dumma frågor, men frågar man inget får man inget veta.
tacksam för svar.
Båda allternativen är genomförbara, så det hela handlar bara om hur mycket du värderar komforten med en betongplatta pga en betongplatta blir ju betydligt dyrare än ett träbjälklag. Husets värde ökar ju mer med en betongplatta.
Kan du ta den extrautgiften för en gjuten platta, så skulle jag rekommendera dej att välja det.
Kan du ta den extrautgiften för en gjuten platta, så skulle jag rekommendera dej att välja det.
Har du tänkt ha spårade skivor och plåtar till golvvärmen i träbjälklaget?
Fungerar din torpargrund idag? Om du inte har problem med den är det väl onödigt att bygga om hela grunden?
Men du får se opp lite innan du isolerar. Det kan hända att grunden har hållit sig just på grund av att den värms upp uppifrån på grund av den bristande isoleringen. Om du för ändrar för mycket kan du ändra förutsättningarna och råka ut för oönskade bieffekter.
Men du får se opp lite innan du isolerar. Det kan hända att grunden har hållit sig just på grund av att den värms upp uppifrån på grund av den bristande isoleringen. Om du för ändrar för mycket kan du ändra förutsättningarna och råka ut för oönskade bieffekter.
Jag har tänkt att byta ut bjälklaget sen, fräsa ner plåtarna i bjälklaget och lägga skivor ovanpå, därefter flytspackel och klinker.
Det är bygg 1946, senaste 10 tal åren enbart brukat som sommarhus.
Har klurat lite och låter de förbli träbjälklag. Ska ändå riva upp det för ska gjuta upp en klack för sedan kunna montera spiraltrappan.
Det är bygg 1946, senaste 10 tal åren enbart brukat som sommarhus.
Har klurat lite och låter de förbli träbjälklag. Ska ändå riva upp det för ska gjuta upp en klack för sedan kunna montera spiraltrappan.
Klicka här för att svara