Z
Zune: Nja.. ska du lägga klinker eller liknande som golv så kan du nog skippa plast. Men ha man parkett eller annat trä så kan det vara lämpligt med plast innan man lägger golvet. detta är för att skydda golvet mot eventuell fukt. man kan ju välja en fukt tät underlagsfoum också så får man ett trevligt golv att gå på. även om man har en platta på cellplast så kommer det kunna bli
15 svar · 29,2k läst
K
Klockan: Ska lägga in nytt golv i kök och vardagsrum. 3-stav ek, matt lack. Tittade först på golv från Forbo och Tarkett, men har nu hittat ett golv från Arena som är ca 30% billigare. Någon som har erfarenhet av detta golv? Är kvalitén likvärdig?
0 svar · 4,0k läst
S
SamirB: har du takhöjd till det är det en god ide
5 svar · 1,9k läst
P
Ptja76: Hej! Jag står inför ungerför samma problem som frågeställaren ovan. har en stor källare som skall renoveras. 160m2 som är inredd som boyta dock på den tiden då man använder tryckt virke. Så allt skall ut men hur gör jag. Bilden ovan stämmer överens med mina ytterväggar i källen Isoleringen kan jag ta bort men mellan rummet kommer att på ett eller annat sätt bli kvar då rören
20 svar · 16,8k läst
·
M
msvensson: Skulle önska era synpunkter på hur jag tänkt lösa golvet i vår entré, har läst de flesta trådar som relaterar till detta. Entré är ca. 8kvm, och har idag träbjälkglag med ungefär cc60 och 15-20cm isolering, därpå ett rejält gammalt plankgolv. Min plan är grovt följande: 1. Gips (golv eller renoveringsgips) 2. Flytspackla för att jämna ut 3. Ebeco Thermoboard 4. Klinker På
0 svar · 1,8k läst
S
SamirB: för att det ska fästa är det troligtvis nödvändigt att slipa ner det
1 svar · 3,1k läst
I
imported_clas: Någon som har erfarenhet/tips på bra golvläggare som kan 'lägga' ett betonggolv i skåne?
0 svar · 2,0k läst
Y
yuphin: clipsen har en smart "fot" som gör att dom alltid hamnar i rätt höjd..man bara låter dom vila mot golvet innan man limmar eller skruvar fast dom..då passar dom åtminstone till IKEA's egna lister...
11 svar · 21,9k läst
Y
yuphin: Löste detta med en nivålist av metall så länge...Finns många olika lister, skarvlist, nivålist och den jag tänkte på som nog förvirrade en del, en som kallades tröskellist, den var med 90 graders vinkel och är förmodligen också för att täcka eventuellt mellanrum mellan tröskel och golv. Men tröskellisten med 90 graders vinkel förutsetter nog att man har samma nivå mellan golv
9 svar · 5,3k läst
J
Jacob_B: Hej! Jag har med stör möda fått bort två lager linoleum- eller laminatmatta. Under har jag hittat ett gammalt klinkergolv som jag för allt i världen vill ta fram. Yta: 25 kvm. Problemet är att hela golvet täckt med någon form av fästmassa/fix (vanligt kakellim tror jag). Uppskattningsvis upp till 4 mm tjockt på stora delar av golvet. Jag har försökt blöta golvet och skrapa med ett
0 svar · 1,6k läst
F
Fredrik Å: jo damma gör det.Tur man har mask. Passade även på att hyra en Aircube. Aircuben är f.ö en oerhört bra manick . Man sätter den i dörröppningen så tar den hand om dammet och sprutar ut dammfri luft..... http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7679&epslanguage=SV&ProductID=2165 Fredrik
8 svar · 2,5k läst
O
orparn: Om du lägger för fuktigt virke så riskerar du två problem. 1* det kan krympa så mycket på bredden att sponten går isär. 2* Det kan kupa sig när det torkar då ytveden krymper mer än kärnsidan. Möjligen så skulle man kunna minska risken för att det kupar sig genom att "spåra" virket på undersidan Även om du skruvar med franskskruv så påverkar det inte hur mycket en bräda
3 svar · 996 läst
P
paddeman: Vi är på väg att göra ett större ingrepp i vår sutterängvilla. Tanken är att bryta upp allt golv för att byta ut luktande reglar som ligger mot plattan. Sen behöver jag lite tips och idéer på den plan jag har. Vi kommer att i större delen av våning ett lägga ett nivell eller granab golv. I detta golv kommer vi även att koppla på med golvvärme för att få bort dem fula
0 svar · 1,8k läst
T
trekky76: Cola är väl frätande? Skulle aldrig dricka sån skit.
1 svar · 8,8k läst
S
shadowfire: ptja, alla lösningar är bra utom de dåliga ;) Du blev ju kvitt det som störde dig. Snava inte på tröskeln bara. :)
18 svar · 23,7k läst
·
Y
Yrrol: kan nämna att det blev parkett för mig idag
37 svar · 29,6k läst
M
martinradbo: Jag lade in det för ett halvår sedan så det har inte varit aktuellt att slipa ännu. Men tror att vi har fyra mm slityta på vårt och mer än 13,5 mm i höjd, men minns inte exakt, man glömmer fort. Vi är nöjda med kvalitén, inklusive klickfuktionen vid läggande som är viktig. Kanske något lätt att få repor i det, men ett halvblankt parkettgolv ser ju väldigt fint ut från början
3 svar · 1,6k läst
B
Bex0: Ska jag göra så fort det är klart!
4 svar · 3,8k läst
I
imported_clas: Ni hade tänkt er ett slipat betonggolv i köket?
6 svar · 12,6k läst
gadu^
gadu^: Jag har alltid kört Hornbach gröna, tycker den funkat bra... finns i olika tjocklekar.
4 svar · 2,2k läst
S
shadowfire: Som meckis skrev hade jag gjort... eller något åt det hållet. Ta bort tröskeln, lägg golvet, låt det gå in under gamla tröskeln (om längderna tillåter) så att du går in under karm och allt. Sågar du av karmen så kan golvet flyta under karmen utan problem och flyter då även in under tröskeln. Du slipper riska att golvet slår sig. Sedan smackar du på tröskeln igen och kapar
20 svar · 40,9k läst
·
bondfia
bondfia: Plattan gjöts 14/1. 5 dagar med golvvärme, dessförinnan med byggfläkt. VCT?? Det var iaf köpt från "Färdig Betong" och blandat med varmvatten. Det är lite för kallt att stänga av värmen, det är minusgrader här, men eftersom det är olämpligt med FÖR varmt, och eftersom det finns roligare saker i världen än att bära ved, håller vi värmen så låg som möjligt.
2 svar · 2,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: jag lägger Giha-golv på betongen jag.... http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php? Det finns säkert olika tycken om detta, men jag har hittils inte stött på några missnöjda..... Hyr en laser, sen bara att lägga....
5 svar · 1,7k läst
P
pbengtsson: Byt golv, det har varit mycket diskussioner om golv under skåp eller inte, men under kyl/frys är det väl självklart att det skall vara golv, fixar inte golvet det så är det dåligt.
2 svar · 1,7k läst
K
kolmask: Tänkte väl att det skulle gå, kan inte fatta varför alla golvgubbar är så negativa. Vi hade inte tänkt att lacka. Hur är det med olja, finns det olja som ger en mörkare nyans? Vi vill gärna få golvet att gå lite mer i ton med vår köksbänk i valnöt nämligen.
2 svar · 2,9k läst
K
Kriff: Dax att dra igång renovering av badrummet men klurar på vilken golvkonstruktion som blir bäst egentligen!? Hur skulle ni gjort? 1.5plans trähus från 1984 på gjuten platta, ingen källare, badrummet på markplan. I dag har vi våtrumsmatta o våtrumstapet men det ska bli helkaklat med elvärmegolv och klinker. Konstruktion som det ser ut idag: -våtrumsmatta -golvspånskiva 22mm -golvreglar
0 svar · 1,1k läst
S
shadowfire: Här är spillet... det blev inte SÅ mkt, men rummet var rätt litet också... en spillbit orsakade jag själv då jag var lite trött o sågade fel. Men det löste sig, 30cm mellan skarvarna och jag slapp sätta "småbitar" någonstans, minsta planket blev 30cm.... snyggt som fan blev det iaf! :D [bild]
11 svar · 15,5k läst
Y
Yrrol: För er som inte förstod min beskrivning så kan jag ju illustrera med bauhaus laminat, dock gillar jag inte det hårda och väsnandes laminatet utan hoppades på hitta liknande i mjuk plastmatt-exemplar [bild]
5 svar · 4,0k läst
R
byggare henke: betong med leca eller frigolitkulor då?
1 svar · 1,8k läst
H
Henri: [citat] Instämmer, minskar dessutom stegljud! I ett rum har jag nålfiltmatta som underlag - perfekt!
22 svar · 53,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.