Jag har tagit bort väggen av ett ett litet rum på övervåningen för att slå ihop den med resten.
Det gamla målat golv har jag rivit bort och den var 22mm tjock... Jag vill ersätta den med vanlig furu golv, men hittar ingenstans något på 22mm. Det verkar finnas torkad golv bara i 15 eller 27, ibland 21... aldrig 22...
Låter det bekant? Hu kan jag lösa det, jag vill inte ha parkett golv el. liknande....
/Raphael

Vanligt spontat 22mm virke finns väl antingen hyvlat eller finsågat direkt från brädgården. Problemet är väl bara att det virket skulle behöva ligga inne och torka ett bra tag före läggningen.

"Problemet är väl bara att det virket skulle behöva ligga inne och torka ett bra tag före läggningen."
...
Precis! Hur länge är ett bra tag? Och att skruva fast golvet skulle inte lösa det, eller?
/Raphael

Om du lägger för fuktigt virke så riskerar du två problem.
1* det kan krympa så mycket på bredden att sponten går isär.
2* Det kan kupa sig när det torkar då ytveden krymper mer än kärnsidan.

Möjligen så skulle man kunna minska risken för att det kupar sig genom att "spåra" virket på undersidan
Även om du skruvar med franskskruv så påverkar det inte hur mycket en bräda krymper. Kan den då inte röra sig finns nog istället risk att den spricker.

Hur länge virket behöver torka i uppvärmd miljö är svårt att svara på men det hänger ju också på hur fuktigt det är från början. Någon annan kanske har någon ide

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.