2 894 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Nåtning av gammalt furugolv?
Vi har ett gamalt furugolv i köket, som säkerligen är original från 1929. Jag är generellt emot att frångå den gamla stilen alltför mycket, men det där golvet ställer till problem eftersom all möjlig skit ramlar ner mellan springorna (har skurit mig på en glasbit t.ex.). Ett alternativ vi funderar på är att nåta golvet à la båtgolv, och kanske lägga på en lite mörkare bets. Förutom att det nästa inte finns några som kan nåta, så är vissa golvläggare jag pratat med lite skeptiska till nåtning. De menar att golvet rör sig och då blir det inte så bra med nåtning, Men är det inte därför man nåtar båtgolv??
Är det någon som nåtat ett gammal golv och kan berätta hur resultatet blev?
Är det någon som nåtat ett gammal golv och kan berätta hur resultatet blev?
Klart det går bra att nåta! Däremot är det inte så lyckat att lacka ovanpå, lacken kan spricka i och med rörelserna. Olja är bättre.
Ett av husen vi var spekulanter på i höstas hade gjort så för ca 7 år sedan. Hade det inte varit för golvlacken hade den enda spricka som fanns varit enkel att fixa till.
Det som kan ställa till det lite är om springorna är väldigt olika i storlek, då måste man fräsa upp spåren. Det tar lite tid.
Ett av husen vi var spekulanter på i höstas hade gjort så för ca 7 år sedan. Hade det inte varit för golvlacken hade den enda spricka som fanns varit enkel att fixa till.
Det som kan ställa till det lite är om springorna är väldigt olika i storlek, då måste man fräsa upp spåren. Det tar lite tid.
Tänkte väl att det skulle gå, kan inte fatta varför alla golvgubbar är så negativa.
Vi hade inte tänkt att lacka. Hur är det med olja, finns det olja som ger en mörkare nyans? Vi vill gärna få golvet att gå lite mer i ton med vår köksbänk i valnöt nämligen.
Vi hade inte tänkt att lacka. Hur är det med olja, finns det olja som ger en mörkare nyans? Vi vill gärna få golvet att gå lite mer i ton med vår köksbänk i valnöt nämligen.
Klicka här för att svara